Thursday, January 14, 2010

SEKOLAHKU TERBILANG

Keistimewaan/Watak/Imej/Identiti Sekolah


SMK Kandis merupakan sekolah menengah yang paling luar bandar dalam PPD Bachok, tidak mempunyai kemudahan pengangkutan awam dan banyak bergantung kepada pengangkutan sendiri.

Lebih dari 90% muridnya adalah terdiri daripada anak petani, nelayan dan buruh kasar dan 100 % adalah berbangsa Melayu dan Islam.

Pencapaian akademik pada tahun 2004 di peringkat PMR dan SPM amat membanggakan dari segi peratus kualiti dan kuantiti dimana SMK Kandis berada di tiga tempat teratas mengikut ranking PPD Bachok.

Walaupun pencapaian PMR dan SPM 2005 menunjukkan sedikit penurunan dari segi kuantiti tetapi menunjukkan peningkatan dari segi kualiti.

Pada tahun 2005 SMK Kandis satu-satunya sekolah dalam PPD Bachok dinobatkan sebagai penerima ANUGERAH SEKOLAH PUNCAK GEMILANG Iiaitu satu anugerah yang paling berprestij berdasarkan kecemerlanagan sekolah dalam bidang akademik, kokurukulm dan sahsaiah murid.

Dalam bidang ko kurikulum, terdapat pelajar SMK Kandis yang telah berjaya dengan cemerlang sehingga berjaya mewakili NEGARA khasnya dalam Kejohanan Olahraga Sekolah-Sekolah ASEAN iaitu acara jalan kaki pada tahun 2004.

SMK Kandis juga telah muncul sebagai NAIB JUARA dalam Pertandingan Juara Pengurusan Asrama Peringkat Kebangsaan.

Mencapai ANUGERAH JUARA PENGURUSAN PIBG Peringkat Negeri Kelantan pada tahun 2005 dan tahun 2002.


MOGA SMK KANDIS TERUS MAJU.....................KANDIS BOLEH.....................................

Ulasan Cikgu Muhamad Zaini Ismail;

Moga saya terus dapat mengajar di sekolan ini. InsyaAllah. Bila saya sihat betul nanti, saya berjanji akan bekerja kuat bagi memajukan sekolah sebagaimana yang saya lakukan semasa saya memegang jawatan Guru Kanan Teknik dan Vokasional sekolah ini dari tahun 2004 hingga 2006. 2007 saya meletakkan jawatan kerana sakit.

Antara kejayaan yang saya capai semasa menjadi Guru Kanan Teknik dan Vokasional sekolah ini ialah:

1. Naib Juara ERT Kelantan
2. Tempat ketiga Guru Inovatif Berkumpulan bersama En.Rosli Ibrahim dan Tn.Hj.Ismail
3. En.Rosli Ibrahim membentangkan Kajian Tindakan di Kota Kinabalu, Sabah.
4. Sebagai Guru Kelas 3 Super 2005- 5 orang pelajar mendapat 8A PMR


No comments: