Saturday, January 23, 2010

Melaka Lebih Dahulu Maju Dari Amerika Syarikat

Assalamulaikum!


Kita lupakan dulu kisah tentang kanser, kita bincang tentang politik dunia.




Mana lebih dahulu bertamadun, orang Melayu atau Amerika . Kita lihat kepada sejarah.
Kerajaan Melaka diasaskan oleh Parameswara pada tahun 1400. Baginda berasal dari Palembang dan akibat perebutan dalam Kerajaan Sailendra, baginda lari ke Temasik(Singapura) dan menubuhkan kerajaan di sana selepas membunuh wakil Kerajaan Siam di sana iaitu Temagi. Situasi ini menimbulkan kemarahan Kerajaan Siam dan untuk mengelak daripada di serang Siam, baginda melarikan diri ke Melaka(sedikit berbeza dengan versi Sejarah Melayu) Melaka di beri nama berdasarkan pokok Melaka tempat Parameswara berteduh. Mengikut Sejarah Melayu, baginda melihat anjingnya ditendang oleh kijang tetapi versi ini bercampur mitos dan tidak boleh dijadikan sumber sejarah. Sejak penubuhannya, Parameswara telah berjaya memajukan Melaka dan akhirnya baginda telah memeluk agama Islam dan memakai gelaran Megat Iskandar Syah. Melaka telah mengadakan hubungan diplomatik dengan Kerajaan China dimana pada tahun 1403 Laksaman Yin Chin telah tiba di Melaka dan Melaka kemudian menjadi negeri naungan China dibawah Maharaja Yung Lo. Serangan Siam ke atas Melaka telah dapat dikalahkan oleh Bendahara Tun Perak yang ketika itu menjadi Penghulu di Selangor. Hasil sumbangannya, Sultan Muzaffar Syah telah melantik beliau sebagai Bendahara Melaka. Melaka terus maju hinggalah diperintah oleh Sultan Mahmud Shah, seorang raja yang zalim. Baginda sanggup membunuh Bendahara Tun Mutahir hanya kerana fitnah dan kerana Tun Mutahir mengahwinkan anaknya Tun Fatimah dengan Tun Ali tanpa memberitahu Sultan Mahmud bahawa beliau ada anak perempuan yang cantik. Seluruh keluarga Tun Mutahir termasuklah Tun Mutahir sendiri telah dibunuh, yang tinggal cuma Tun Fatimah, itupun kerana hendak dijadikan isterinya. Inilah punca kejatuhan Melaka seperti yang dinyatakan oleh pegawai Portugis.


Sekian dulu untuk Melaka, kita cerita lain kali, kita lihat pula Amerika Syarikat yang sekarang ini menjadi polis dunia. Benua Amerika ditemui oleh Christoper Columbus lebih kurang tahun 1450-an. Dulunya orang barat takut belayar jauh kerana mereka beranggapan dunia ini terhampar, jika belayar di laut, mereka akan sampai ke hujung dunia dan hilang lesap. Sebenarnya Christopher Columbus nak ke India tetapi sampai di benua Amerika, sebab itu orang asli Amerika mereka panggil Red Indian. Sejak penemuan benua Amerika, banyaklah kuasa barat yang kuat masa itu mula menjajah benua Amerika iaitu England, Perancis dan Sepanyol. Sepanyol bertapak di Mexico dan menjalin hubungan dagang dengan Filipina kerana Filipina adalah tanah jajahan mereka selepas Ferdinand Magelland menemuinya lebih kurang tahun 1560-an. Ferdinand Magelland adalah orang pertama mengelilingi dunia tetapi sebenarnya bukan dia, tetapi anak kapalnya kerana dia mati semasa berperang di Filipina, jadi tak sampai semula ke Sepanyol. Mengikut Harun Aminurrashid dalam novelnya Panglima Awang, Panglima Awang adalah orang pertama mengelilingi dunia kerana dia ditawan oleh Portugis di Melaka dan dibawa balik ke Portugis dan ditukar nama ke Enrique. Ferdinand orang Portugis tetapi telah tukar kerakyatan kepada Sepanyol selepas tinggal di sana dan dibawa bersama Enrique(Panglima Awang). Beliau sangat sayang kepada Panglima Awang kerana banyak menolongnya dalam menangani keganasan anak kapalnya. Dengan ilmu persilatan Melayu, Panglima Awang dapat mengalahkkan anak-anak kapal yang merusuh.




Apabila Ferdinand Magelland mengelilingi dunia atas galakan Putera Henry Pelaut, beliau membawa bersama Panglima Awang.Mereka belayar dari Sepanyol ke Benua Amerika merentasi Lautan Pasifik dan akhirnya sampai di Filipina. Dalam satu pertempuran di Filipina, Ferdinand Magelland telah meninggal dunia dan Panglima Awang pulang ke Melaka. Jadi kalau mengikut pengarang Harun Aminurrashid, Panglima Awang adalah manusia pertama mengelilingi dunia tetapi disebabkan tiada dokumen yang menyokongnya, maka sejarah telah menobatkan Ferdinand Magelland sebagai manusia pertama mengelilingi dunia walaupun dia mati sebelum sampai di Melaka tempat dia boleh dikira memulakan pengembaraannya mengelilingi dunia.


Kembali kepada Amerika Syarikat, semasa Melaka mencapai zaman kegemilangannya, Kerajaan Amerika Syarikat belum ada. Orang-orang England telah meneroka Amerika dengan membuka ladang dan lombong di sana. Mereka telah membawa hamba abdi dari Afrika untuk bekerja di sana. Perhambaan berterusan sehingglah Abraham Lincoln berjuang menghapusnya. Amerika Syarikat merdeka dari England kalau tak silap 1879 selepas Peristiwa Teh Boston dan George Washington menjadi Presiden Pertama Amerika Syarikat.


Oleh itu, jelas kepada kita bahawa Amerika lebih kemudian daripada Melaka, jadi orang Melayu lebih dahulu bertamadun dari Amerika. Malangnya Portugis mengalahkan Melaka 1511 akibat sikap pemerintah yang zalim dan rasuah serta perpecahan antara Melayu dengan India Muslim serta khianatnya seorang Jawa yang memberitahu wakil Portugis iaitu Lopez de Sequira bahawa anak buahnya telah dibunuh oleh Sultan Mahmud. Peristiwa ini berlaku 1509. Bila mendapat tahu anak buahnya di darat telah dibunuh, Lopez de Sequira telah lari ke Goa, India dan melaporkan kepada Alfonso de Albuquerque. Maka diseranglah Melaka dan tewaslah Melaka kerana mereka hanya bersenjatakan peralatan tradisional, sedangkan Portugis menggunakan senjata yang agak moden seperti meriam dan senapang.


Melaka dijajah oleh Portugis dari 1511 hingga 1641 apabila orang-orang Melayu Johor dan Belanda mengepung Kota A Farmosa. Sir Francis Xavier yang datang memberi semangat kepada orang Portugis supaya jangan menyerah kalah walaupun dikepong oleh Belanda melalui jalan laut dan oleh orang-orang Melayu Johor dari barat, akhirnya menyerah kalah apabila kekurangan makanan berlaku dalam kota Melaka. Malang sekali lagi orang Melayu, walaupun mereka bertungkus-lumus berjuang, Melaka dijajah Belanda dari 1641 - 1795. 1795 hingga 1819, Melaka dijajah oleh Syarikat Hindia Timur Belanda melalui Perjanjian Surat-surat Kew. Perjanjian antara England dan Belanda dibuat kerana berlaku Perang di Eropah antara Raja Napoleon Bonaparte dari Perancis dengan negara-negara Eropah. Belanda jatuh ke tangan Napoleon dan Raja Belanda berlindung di England. Untuk mengelakkan Indonesia dan Melaka jatuh ke tangan Perancis yang ketika itu bertapak di Indo China(Vietnam, Laos,Kemboja), maka Syarikat HindiaTimur Inggeris memerintah di Indonesia dan Melaka. Masa itu Sir Stamford Raffles menjadi Gabenor di Jawa. 1819 Perang tamat di Eropah bila England menewaskan Perancis dalam Perang Waterloo. Belanda kembali ke Indonesia dan Melaka.


Rasa kehilangan Jawa yang strategik menyebabkan Sir Stamford Raffles mencari kawasan lain dan akhirnya menemui Singapura yang dikuasa Temenggung Ibrahim kalau tak silap, Akhirnya melalui tipu muslihat, Raffles menjajah Singapura 1819 dan kemudiannya menjajah Melaka 1824 melalui Perjanjian Inggeris-Belanda 1824. Malang sungguh nasib bangsa Melayu. Dari sebuah empayar yang besar, kini dijajah orang hinggalah seluruh Tanah Melayu dijajah British iaitu Pulau Pinang 1786 oleh Sir Fracis Light, Perak melalui Perjanjian Pangkor 1874 dan diikuti negeri-negeri lain, satu demi satu jatuh ke tangan British. Negeri terakhir jatuh ialah Johor yang secara sukarela di bawah Maharaja Abu Bakar menjadi negeri naungan British di bawah Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu bersama Terengganu, Kelantan, Kedah dan Perlis, sementara Perak, Selangor,Negeri Sembilan dan Pahang menjadi Negeri Melayu Bersekutu. Pulau Pinang, Melaka dan Singapura menjadi Negeri-Negeri Selat.
Oleh itu jelas kepada kita bahawa orang Melayu lebih dahulu maju berbanding Amerika Syarikat tetapi kenapa kita sekarang ketinggalan berbanding Amerika. Tepuk dada tanya iman. Saya akan ulas dilain enteri . Rasa mengantuk dah. Prof.Madya Dr. Hasanah Che Ismail, doktor yang merawat saya kerana kanser di Hospital Universiti Sains Malaysia Kubang Kerian diharap membacanya dan memberi komen.


3.15 pagi.




Posted by Zaitie at 10:08
0 comments:

Post a Comment



Home
Subscribe to: Post Comments (Atom) International History and Comments
Apple Google Microsoft
Much-Hyped Apple Tablet Must Go Beyond E-ReadingNPR
- Jan 23, 2010
- 1 hour ago
Apple may to try to answer that question Wednesday, when it's expected to announce a tablet or notepad-sized media device, which would be available for ...
Related Articles »
clipped from Google - 1/2010
Read all 'color Kindle' posts in CraveCNET
- Jan 23, 2010
- 12 hours ago
by David Carnoy Most of the talk recently has been about Apple's looming event on January 27, where it's been widely reported that the company will unveil a ...
Related Articles »
clipped from Google - 1/2010
Apple Said to Talk to McGraw-Hill, Hearst About Tablet ContentBusinessWeek
- Jan 23, 2010
- 9 hours ago
23 (Bloomberg) -- Apple Inc. has held talks with Hearst Corp., McGraw-Hill Cos. and Hachette Book Group about putting their publications on its tablet ...
Related Articles »
clipped from Google - 1/2010
Apple In Talks With Microsoft Over iPhone Default BrowserdBTechno
- Jan 23, 2010
- 1 hour ago
Boston (DbTechNo) - The rivalry brewing between Google and Apple is no secret, and now if rumors are accurate the latter will be getting a leg up on the big ...
Related Articles »
clipped from Google - 1/2010
powered by

Followers

Blog Archive
▼ 2010 (1)
▼ January (1)
Melayu atau Amerika lebih dahulu bertamadun
About Me

zaini Tie
B.A Hons dan Diploma Pendidikan Universiti Malaya Kuala Lumpur. Belajar Kitab Darus Samin, Faridah , Hidayatussibyan, dll. Disahkan Kanser Perut dan bedah 18 Nov 2006.
View my complete profile

No comments: