Wednesday, December 2, 2009

PROSEDUR FISTULOGRAM

1 . 12 .229 - SELASA

Bismillahhirrahmanirrahim. Assalamualaikum!

Hari ni saya, dengan ditemani isteri dan Mek ke Husm kerana akan menjalani Fistulogram. Hati berdebar-debar kerana saya tidak tahu bagaimana prosedur ini. Selepas mendapatkan kerusi roda, aku ditolak oleh Mek ke Unit Taksiran sementara isteri mencari parking kereta. Selesai di sana, saya ditolak oleh Mek ke Jabatan Radiologi. Saya disuruh masuk ke bilik 5, Bilik Fluroskopi. Bilik ini saya dah masuk dulu masa buat BARRIUM FLOW THROUGH yang mengambil masa 7 jam. Saya minum air kontras dan gambar x-ray diambil dan saya dapat melihat di monitor air yang masuk melalui esophagus, masuk ke perut dan ke usus. Ia dibuat bagi melihat saluran makanan sama ada tersumbat atau tidak.

Hari ini aku tak tahu prosedurnya. Dr.Yin dan dua doktor perempuan Melayu memeriksaku. Satu tiub dimasukkan ke dalam bisulku, senak dan pedih rasanya, ku tahan kesakitan. Air kontras dimasukkan dan gambar x-ray diambil. Saya dapat melihat air kontras masuk melalui komputer tetapi tiba-tiba mesin rosak. Alamak! Bimbangnya saya. Engineer dipanggil untuk membaikinya tetapi tidak berjaya. Nasib baik ada mesin portable dan mesin itu digunakan. Selepas 2 jam prosedur berjalan, saya dibenarkan keluar.

Terima kasih kepada doktor yang mententeramkan saya semasa prosedur berjalan. Doktor memberitahu bisulku bersambung dengan usus besar dan nanah pula dari operation 2006 dulu yang belum sembuh sepenuhnya. Entahlah! Serah kepada takdirlah kerana doktor pakar plastik yang ambil tisu memberitahu bisulku terdapat sel kanser di sana dan luka itu payah sembuh. Ah! Jika Allah nak sembuhkan, tidak mustahil bagi Allah, usah hiraukan cakap doktor. Sakit Nabi Ayub yang menderita 18 tahun disembuhkan oleh Allah dalam sekelip mata, hanya mandi dari air yang keluar dari bumi. Itulah harapanku moga Allah memberi kesembuhan kepadaku agar ku dapat beribadat kepadanya dan mencari rezeki yang halal. Amin.

No comments: