Friday, December 25, 2009

BAYAR UBAT

24.12.09(Khamis)
Semalam aku adakan solat hajat diketua Ustaz Saripudin dan 10 orang pelajar pondok Moden Kandis. Minta doa agar Allah sembuhkan penyakitku. Tambahan pula ini bulan Muharam, di bulan inilah Allah menyembuhkan penyakit Nabi Ayub a.s..
Pagi tadi saya pergi cuci bisul saya di klinik Bachok dan minta kapas sekali untuk cuci sendiri di rumah bagi beberapa hari.
Pada tengahari keputusan PMR anakku diketahui, dia cuma dapat 5A tetapi aku tak kisah kerana aku tak dapat beri tumpuan sepenuhnya terhadap pelajarannya kerana aku sentiasa sakit sejak dia di Tingkatan Satu lagi, tak macam UPSR dulu, aku hantar tuisyen peribadi lagi untuknya. Memang tak puas hati tetapi terimalah takdir seadanya. Pun aku tak marah kepadanya kerana dialah yang banyak menggantiku sebagai ketua keluarga di samping uminya. Uminya bagi hadiah Rm50.00 dan aku bagi RM 50.00 sebagai penghargaan atas usahanya, dalam kepayahan hidup ini dia masih dapat keputusan begitu. Adiknya dapat tempat ketiga terbaik tingkatan dua, aku belanja makan KFC walaupun sebenarnya aku tak larat untuk ke sana.

Jam 2.30 petang aku ke Bank Muamalat membuka Akaun Semasa bagi membolehkan aku membayar ubat menggunakan cek kerana nak wang sebanyak RM17650.00 ke Kian Farmasi agak banyak. Semasa mengisi borang, aku berbual dengan pegawai bank dan dia bagitau adiknya baru berusia 31 dan kena kanser kolon. Kanser oh Kanser, kau tak mengenal siapa, tetapi takdir perlu dihadapi dengan sabar kerana Allah bersama orang sabar, semoga di akhirat nanti kita di tempat di sisi golongan solihin.

Selepas siap cek, aku ke Kian Farmasi dan menyerahkan cek kepada Miss Tan, isteri dan anak tunggu dalam kereta kerana tiada parking. Kemudian belanja pula anak makan mi, terpaksa pusing-pusing bandar Kota Bharu kerana dah 3 tahun aku tak masuk bandar dan banyak jalan jadi sehala.

Alhamdulillah, hari ini urusan ubat sebahagian dah selesai. Moga dipermudahkan Allah yang selebihnya jika umurku masih panjang.

Lagu Andai Ku Tahu nyanyian Kumpulan Ungu, membuatkan air mataku ................................................

Wassalam.

No comments: