Saturday, December 12, 2009

Keputasan yang sukar

11.12.09

Selepas menemui Pakar Bedah di HRPZ11, saya singgah di HUSM untuk mengambil borang sara ubat bagi membeli ubat Sunatinib. Saya melihat kuotasinya, harga ubat tersebut ialah RM17140.00 sebulan. Saya kena keluar duit dulu dan kemudian buat tuntutan dengan KPM. Saya serbasalah sama ada nak beli atau tidak bila ubat itu berbentuk kapsul. Saya telefon ibu pejabat pfizer dan diberitahu bahawa kapsul dibuat dari gelatin lembu. Saya mengambil keputusan untuk tidak membelinya kerana status halal diragui. Saya akan terus makan ubat sekarang iaitu Imatinib yang dapat secara percuma dari HRPZII.

Saya juga minum air rebusan daging dan susu kambing yang saya petik dari buku "Foods That Heal" tulisan Drr.Bernerd Jensen, J.Jain Pub. New Delhi.
Petikan buku beliau " I was told that lady had only three weeks to live. I give her some whex(dried goat whey)disolve ini warm broth and started giving her one tablespoonful about every hour. When she went back to her own doctor, he couldn't belicve what happened. He said " I dont see any sign of cancer in that breast." So, mungkin kita boleh cuba.

No comments: