Wednesday, December 16, 2009

HUKUM GELATIN LEMBU DALAM UBAT

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualikum.



Jam dah pukul 2.30 a.m tapi mata masih belum mengantuk walaupun semalam saya tak tidur. Pagi tadi saya telefon Tuan Guru Hj.Husin Pondok Lubuk Tapah. Dia kata boleh makan gelatin yang dibuat ubat oleh orang bukan Islam. Saya ragu-ragu dan cari maklumat JAKIM. Berikut maklumat Jakim:




Aduan :
Banyak masakan pada hari ini menggunakan gelatin. Apakah gelatin halal?
Tarikh Aduan :
03/11/2004 - 16:10:24
Jawapan :
Gelatin adalah bahan yang diperbuat sama ada dari khinzir atau lembu, gelatin yang berasaskan lembu disebut sebagai beef bovine, persoalannya ialah sama ada lembu tersebut disembelih mengikut syarak atau tidak adalah menjadi persoalan utama dalam menentukan kehalalan pengeluaran gelatin. Di Malaysia, JAKIM hanya menerima gelatin yang dibekalkan oleh Sya. HalalGel dan Hagecaps sahaja kerana kedua-dua syarikat ini mendapatkan sumber gelatin lembu yang disembelih mengikut syarak.

Gelatin Dalam Ubat
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan
Bagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke - 8Tarikh : 24-25 September 1984
Keputusan Muzakarah :

" Penggunaan gelatin dalam ubat pada masa sekarang adalah diharuskan kerana darurat. Sekiranya telah ada bahan halal yang dapat menahan ubat dari cepat rosak, maka penggunaan gelatin dalam ubat tidaklah lagi diharuskan. "

Print Format

Pengirim:
Tarikh: 25/07/2007
Capaian : 3341




Alhamdulillah, nampaknya bolehlah saya beli Sunatinib walaupun harganya mahal iaitu RM17140.00 sebulan.



Petangnya saya telefon Cik Suhaida, Ketua Sektor Unit Akaun JPN minta dia tolong semak tuntutan saya berjumlah RM 34100.00 sejak tahun 2007 lagi untuk dijadikan modal beli ubat baru ni. Moga-moga dapat awal, kalau rezeki kita tak ke mana tetapi kena usaha lebihlah.

wassalam.





Cukup untuk kali ini. Wassalam.

No comments: