Saturday, December 5, 2009

TEMUJANJI DENGAN PAKAR RUNDING KANSER

3.11.2009 - Hari ini saya ada temujanji dengan Pakar Onkologi, Prof.Madya Dr.Biswa Mohan Biswal. Hari ini tak payah naik teksi kerana saya guna kereta sendiri yang dipandu isteri. Saya pergi mendaftar di Klinik Onkologi/Nuklear HUSM sambil menunggu isteri cari parking. HUSM ni memang sukar cari parking, terpaksalah isteri saya parking di luar hospital dan berjalan kaki ke klinik. Ini punca saya tak pandu sendiri kereta ke HUSM walaupun kereta automatik, terpaksa jalan jauh sedangkan sya tak larat.

Setelah menunggu hampir 2 jam, saya dipanggil berjumpa Dr.Biswal. Terpaksalah saya cakap Inggeris broken saya kerana dia tak faham BM. Dia melihat bisulku dan menyatakan aku dapat bantuan separuh dari Suttence Assistance Program.Sebenarnya saya dah dapat surat itu dan dah tahu semuanya dan sudahpun telefon pegawai di KL. Maknanya saya kena keluar dulu duit sendiri RM17,000.00 untuk beli ubat dan buat tuntutan dengan kementerian, jika tuntutan lambat dibayar, Sutance akan beri 4 kotak percuma sementara tuntutan sampai.
Saya disuruh pula berjumpa dengan doktor perempuan, tak tahu namapun sebab doktor sekarang ni jarang yang pakai tanda nama, tidak macam mula-mula peraturan dikuatkuasa dulu masa Dr.Mahathir Mohamad. Doktor tadi akan uruskan surat menyurat dengan pengarah HUSM dan farmasi yang bekal ubat.

Termenung juga fikir nak cari duit RM17,000.00 sebulan, tetapi rezeki di tangan Allah, jika itu hak kita tidak ada sesiapa dapat menghalangnya. Saya akan telefon Jabatan Pelajaran Kelantan suruh percepatkan tuntutan saya sejak bulan Oktober 2007 yang belum dibayar, sedang surat kelulusan dari KPM sudah dapat. Cadangnya kalau dia orang nak main, saya akan adu ke Biro Pengaduan Awam, baru dia orang tahu langit tinggi rendah. Kalau tidak, surat hilanglah, buat surat sumpahlah tetapi bila dah buat, tak dapat-dapat juga, sedangkan jumlahnya menjangkau RM34,100.00. Tetapi hingga kini saya masih bersabar, tak mahu bising, jadi kena korek duit simpan yang masih berbaki sikit tulah.

Pun hidup perlu diteruskan selagi hayat dikandung badan. Redha sajalah dengan takdir yang Allah berikan...................................................1.am.

No comments: