Wednesday, July 29, 2009

CANCER AND POSITIVE THINKING

29 Julai 2009

Alhamdulillah, semalam aku dapat tidur walaupun aku berminat melihat Hujah TV 9 mengenai Natrah. Sebagai ahli sejarah, aku amat berminat tetapi terlena kerana aku mengambil ubat tidur kerana malam sebelumnya aku dah tak tidur. Ubat tidur dan Laxapro juga ku jimat kerana lambat lagi nak jumpa pakar Psikologi Kanser Prof.Madya Dr. Hasanah Che Ismail.

Paginya aku mengajar sepupuku, Nazri mengaji Al-Quran. Aku juga telefon klinik Onkologi untuk jumpa pakar kanser, Dr. Biswal Mohan besok kerana ku rasa dadaku sakit. Pun begitu aku cuba positif dengan beranggapan kesakitan di dada bukan kerana merebaknya kanser tetapi masalah otot atau sesuatu yang tiada kaitan dengan kanser.

Penyakit kanser perlu dielak dari berfikiran negatif dan risau. Kita mestilah pandai mengendalikan hidup ini. jika kita ada masalah, berkongsilah dengan orang lain dan paling penting solat hajat,taubat dan pelbagai solat sunat yang lain.

Petangnya aku rasa sihat dan isteriku membawaku dengan kereta ke rumah emaknya. Mereka semuanya nampak gembira dengan kehadiran ku ke sana.
Aku singgah di kedai telefon untuk tukar bateriku yang rosak, maklumlah dah lama tak tukar telefon, aku masih guna nokia 3315 sedangkan model terbaru 3G sudah menjadi lumrah orang lain. Nak juga merasa telefon baru tetapi biarlah sihat betul dulu kerana penyakitku perlukan kos yang tinggi.

Malamnya, seperti biasa, kami sekeluarga baca yasin, aku baca doa penawar kanser, bukan untuk riya' tetapi sebagai galakan kepada pesakit kanser yang lain supaya mendekatkan diri dengan Allah s.w.t sementara hayat kita masih ada dan kita masih mampu membaca al-Quran. Saya juga tidak membacanya jika terlalu sakit, cuma ingat dalam hati.

Jam 11 aku tidur setelah makan Diazepam yang diberi oleh Dr.Hasanah tetapi jam 11.45 aku telah bangun dan mata ini sukar untuk dipejam, jadi aku tulis blog ini daripada terkebil-kebil seorang diri. Ubat gastrik, Ganaton baru ku makan dan ubat Nexium telah ku makan sebelum dinner. Ubat glivec pula lepas Isyak.

Cutiku samakin sedikit yang tinggal, aku harap Allah s.w,t memberi kekuatan kepada ku untuk bekerja semula sebelum Medical Board. amin.

1 comment:

Dr. Hasanah said...

Assalamualaikum Che Gu,

Kalau Che gu terlepas temujanji boleh talipon hospital klinik pakar psikiatri, dapatkan temujanji yang lain yang lebih cepat. Boleh talipon hari Ahad ini untuk temujanji hari Rabu.

Dengan adanya blog ini saya juga dapat mengetahui perkembangan Che Gu.