Thursday, August 13, 2009

BAGAIMANA AKU TERKENA KANSER PERUT

(Gambar Ayah yang banyak berkorban dengan ibu dan isteri sejak aku sakit)






Kisahnya bermula sejak aku mengajar di SMK Menggatal, Sabah. Aku menyertai pertandingan badminton acara perseorangan peringkat Kota Kinabalu. Selepas perlawanan, aku terasa sakit kepala dan ianya berpanjangan. Aku pernah jumpa Doktor Patawali(dulu ADUN Tawau) dan dia tak dapat kesan. Kemudian aku diberi PONSTON saja. Jadi bila sakit kepala, aku dikatakan migrain oleh doktor dan berikan PONSTON.





Bila aku pindah ke Kelantan, aku ke HUSM dan masih diberi PONSTON, mereka periksa matapun tak dapat kesan apa-apa. Akhirnya pada tahun 1995, aku tergerak ke kedai cermin mata dan disahkan sudut mataku lari dan sikit rabun jauh. Sejak aku pakai cermin mata, sakit kepalaku hilang kecuali stress terutama semasa periksa kertas pelajar.





Aku diuji lagi bila arwah isteriku terkena breast cancer, makanku tak teratur dan stress. Aku akhirnya terkena gastrik. Aku makan histac(Ranitidine) hingga tahun 2006. Setelah isteriku meninggal akibat penyakitnya (Dah takdir), tekananku kurang sikit setelah kahwin lain tapi disebabkan gastrikku dah teruk, satu malam aku muntah darah dan telah dibedah buang perut separuh, macam yang pelakon Shanie buat tu.





Aku doktor bekalkan ubat kanser(glivec), ubat gastrik(nexium dan ganaton) di samping pelbagai vitamin. Moga Allah memberikan kesembuhan kerana Ramadan dah semakin hampir. Tahun lepas cuma dapat puasa 12 hari


saja, jadi bayar fidyahlah. Tahun ini entahlah........

No comments: