Friday, June 18, 2010

KE MAKAM KASIH


4 Jun 2010

KE MAKAM KASIH

Hari ini hari Jumaat. Selepas menonton Rancangan Tanyalah Ustaz di TV9, Aku pergi menziarahi kubur Arwah Isteriku yang meninggal akibat Kanser Payu dara pada 1 Jun 2003. Lama aku berzikir di sana. Teringat kembali saat-saat suka- duka semasa hidup bersama. Bagaimana kami berusaha untuk tinggal bersama selepas kahwin pada 22 Mei 1992 kerana dia selepas seminggu kahwin mendapat kerja sebagai Kerani di Jabatan Bekalan Elektrik Kuala Lumpur dekat Hotel Concorde. Bersusah-payah saya ke Jabatan Perkhidmatan Awam memohon pertukaran dia ke Sabah dan Alhamdulillah di Sabah ada jawatan kerani yang kosong di Jabatan Bekalan Elektrik di sana.

Tahun  1994, kami berpindah balik ke Kelantan, sayangnya dia di t empatkan di Jabatan Pendaftaran Pengangkutan di Kuantan dan saya di tempatkan di SMK Raja Sakti, Kota Jembal, Kota Bharu. Pada masa yang sama dia mendapat surat pelantikan sebagai Kerani Sekolah di SK Padang Setebu, Kuala Berang Terengganu. Kami mengambil keputsan melepaskan jawatan sebagai kerana dengan JPA dan menjadi Kerani di Kementerian Pendidikan.

Sekolahnya jauh di pedalaman, 5 km dari  Empangan Kenyir(Pengkalan Gawi) tetapi dia menyewa di Tengkawang. Seminggu sekali saya akan ke sana dan pada hari sabtu saya akan pulang ke kampng semula. Pada masa itu dia mengandungkan anak sulung kami.

Di SMK Raja Sakti, saya seorang Guru Kaunseling dan kemudian dilantik sebagai Kauselor Sepenuh Masa. Disebabkan tugas saya yang banyak terlibat dengan aktiviti luar seperti Kem Motivasi, saya kadang-kadang lewat petang Khamis baru pergi ke Kuala Berang yang mengambil masa hampir 3  jam. Kalau ada Kelas Tambahan hari Sabtu, jam 5.00 pagi Sabtu, saya dah bertolak balik ke Kota Bharu. Begitulah rutin saya sehinggalah tahun 1996 bila dia di tukarkan ke SK Sungai Dua, Bachok.

Pada tahun 1998, kami membina rumah sendiri, sayang nya pada tahun 1999 dia menghidap kanser. Pada tahun 2000 saya dipindahkan ke SMK Bachok dan mengajar Tingkatan 6. Tahun ini juga dia membuat biopsy dan disahkan kanser tetapi  dia menolak untuk melakukan pembedahan dan lebih suka mendapatkan rawatan tradisional walaupun jenuh saya memujuknya. Maka bermulalah episode duka dalam hidup kami sehinggalah dia meninggal dunia. Ini semua sudah suratan Illahi,  aku terima dengan redha  dan kini aku pula menderita kanser dan aku sebagai hambaNya menerimaNya dengan redha kerana kita milik Allah. Dari Allah kita datang dan kepadaNya kita akan dikembalikan. Cuma kupohon, Ya Allah berilah aku ketabahan dalam menghadapai  ujianMu. Amin.

No comments: