Thursday, November 12, 2009

TUKAR UBAT

















PROSEDUR ENDOSKOPI YANG TELAH 5 KALI AKU MENJALANINYA. Sakit jugalah kerana dalam keadaan sedar, tapi terpaksalah untuk lihat perut.


Aku terima panggilan dari Suttent Assistance Program iaitu sebuah pertubuhan yang memberi ubat percuma kepada pesakit kanser. Aku telah hantar semua dokumen diperlukan tetapi dia menyatakan aku tak layak kerana aku pegawai kerajaan, kena minta dari kerajaan. Aku dah serik buat tuntutan dari kerajaan semasa membeli ubat glivec dahulu, sehingga sekarang dah dua tahun, tuntutan sebanyak rm 34,000.00 masih belum dibayar, apatah ubat baru ini, sunatinib yang berharga RM 17,000.00 sebulan. Jadi aku ambil keputusan untuk terus makan ubat glivec yang dapat percuma dari kementerian kesihatan. Mak pergi ambil ubat tu hari ini.

Bisul di dadaku semakin sembuh, tetapi nanahnya masih banyak dan keluar angin melalui lubang nanah tersebut. Aku cuci 2 kali sehari. Satu lagi ialah lenguh melampau di kaki,betis dan paha sehingga isteri,mak,ayah dan anak selalu keni picit. aku makan ubat tahan sakitpun masih tak hilang,akhirnya aku minum sirap morphine yang dibekalkan doktor, baru reda sedikit.

"Dan kepada Tuhanmu hendaklah engkau berharap" Al-Insyirah

2 comments:

Anonymous said...

Sabar Che Gu, elok tu masuk program ubat baru tu.

Dr. Hasanah

zaini said...

terima kasih doktor tetapi mahallah doktor,Suttance Assistance Program pula tak mahu bantu.