Friday, November 20, 2009

BONE SCAN

19 .11.2009 - Khamis

Hari ini aku cuci awal bisulku. Hujan di luar mencurah, camna nak pergi ke HUSM ni! Kelmarin Misi dah telefon, confirm buat bone scan hari ini. Lepas sarapan dengan makanan biasaku, nasi himpit yang dibeli ayah, aku berpayung dengan Mek(Mak) menuggu teksi. Setelah menunggu berapa lama, teksi sepupuku datang, ok juga tak banyak kerenah kerana saudara. Pemandu teksi nipun satu, kadang-kadang tak mahu pergi ke Husm kerana jem dan ada tak mahu hantar masuk ke klinik.

Tiba di sana, dah ada orang yang menunggu giliran. Setelah sejam menunggu, Doktor India memanggilku dan melihat folderku yang tebal tu. Dia melihat bisulku dan menyuruh aku tunggu untuk dimasuk ubat nuklear. Aku minta kebenaran supaya Misi Kak Lah memasukkan drip(jarum) kerana dia sudah biasa. Risau juga aku kerana semasa di Kecemasan dulu, 25 kali cucuk tak jadi lagi, akhirnya dicucuk di leherku. Hari ini, Alhamdulillah, dengan sekali cucuk kak Lah dah berjaya memasukkan drip.

Selepas diberi ubat, aku kena tunggu 3 jam sebelum diimbas oleh mesin scanning. Masa ini digunakan untuk berbual dengan pesakit lain. Ada misi yang kena kanser paru-paru tahap 4. Kutanya adakah suaminya merokok tetapi dia kata takpun, dah takdir. Seorang lagi kanser urat, dah dibedah belakangnya dan dia pula datang dari Lebir, jam 4 pagi dah bertolak datang. Syukur juga aku kerana setengah jam aku dah sampai. Masa menunggu ini juga aku dikehendaki minum banyak air agar skan nanti nampak jelas.

Jam 2.oo petang baru aku diimbas. Lebih kurang 20 minit aku tidur dalam mesin pengimbas. Ku berdoa moga kanserku tak merebak ke tulang.

No comments: