Tuesday, November 17, 2009

TEMUJANJI PAKAR BEDAH PLASTIK

16.11.09

hari ini aku ada temujanji dengan Pakar Bedah Plastik di HUSM. Aku pergi ditemani ibu dan sampai di sana Mak terpaksa menolak aku menggunakan kerusi roda kerana kakiku terasa lenguh sekali. Kaki lenguh ni berlaku dah hampir semingu dan setiap malam keluargaku mengurut betis dan paha. Aku terpaksa minum sirap morfin untuk menghilangkan rasa lenguh

Setelah menunggu sejam, aku dipanggil bertemu doktor. Dia buka pembalut bisulku di dada. Dia cuci dan cuba guna kolonoskopi(macam orang yang buang najis melalui perut) tetapi dibuang semula kerana aku kena cuci luka setiap hari. Dia kata ada sel kanser di bisul ku, dan ia bersambung dengan perut. Kini kanser telah merebak ke kulit selain telah merebak ke hati. Aku pasrah.

Onkologist cadang aku tukar ubat dari gleevec(imatinib) di Suttent(sunatinib) tetapi malangnya aku tak diterima dalam Suttent Assistance Program kerana aku pegawai kerajaan, kena beli sendiri dan buat tuntutan kerajaan. Aku enggan buat begitu kerana pengalaman beli gleevec dulu, 4 bulan baru dapat claim sedang harga ubat RM 17,000.00 sebulan. Mana nak korek duit sebanyak itu kerana ubat perlu dimakan berpanjangan. Hari khamis ni aku nak buat skan tulang pula. Aku Pasrah.

Sekarang aku sedang membaca kitab La Tahzan (Jangan Bersedih) yang berharga RM49.00. Buku ini laris di Timur Tengah dan Indonesia, ia bagus bagi mengubat hati yang sedih.

Setiap penyakit penyakit ada ubatnya, kita belum temuinya lagi. Wassalam

No comments: