BORANG SINOPOSIS BUKU
Nama Sekolah : Sek.Men.Keb.Kandis
Kod
sekolah: DEA 0039
1
|
Nama
Guru
|
MUHAMAD
ZAINI BIN ISMAIL
|
|
2
|
Judul
|
Pengurusan
Bimbingan & Kaunseling
|
|
3
|
Pengarang
|
Mok
Soon Sang
|
4.
Bidang: Pengetahuan
Profesional
|
5
|
Tarikh
Pembentangan
|
24
Mei 2010
|
6.
Masa : 2.15 petang
|
7
|
Tempat
Pembentangan
|
Bilik
Wawasan
|
|
8. Sinopsis
Buku ini mengandungi 12 bab, dimulai dengan Bimbingan dan
Kaunseling di Malaysia dan diikuti dengan teori-teori kaunseling. Pembaca
akan mendapat pengetahuan bagaimana menjalankan Kaunseling Individu dan
Kelompok serta Penyediaan Inventori dan Rekod.
Masalah disiplin berlaku kerana
berlaku konflik dan tekanan dalam diri pelajar. Pengurusan konflik secara
berkesan dijangka dapat mengubah tingkah laku pelajar ke arah yang lebih baik
berdasarkan norma-norma yang diterima masyarakat..
Bimbingan secara berkesan dapat
melahirkan pemimpin yang berkesan.Ia juga boleh mewujudkan komunikasi
berkesan ke arah Budaya Cemerlang di sekolah.
Pengurusan stress secara berkesan pula
dapat mewujudkan iklim pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan kerana pelajar dan guru dapat melaksanakan
tanggung jawab masing-masing tanpa tekanan dan melaksanakan kerja dengan
gembira
|
|||
9.
Nilai Pengetahuan/Pengajaran
Buku
ini memberi pengetahuan kepada para guru meningkatkan ilmu dalam bidang
psikologi pendidikan
|
|||
10.Aplikasi
Ilmu Dalam Organisasi/P&P
Buku ini memberi kemahiran kepada para
guru mengurus masalah pengajaran dan pembelajaran para pelajar dan juga
masalah peribadi serta peluang melanjutkan pelajaran.
|
BORANG SINOPOSIS BUKU
Nama Sekolah : Sek.Men.Keb.Kandis
1Kod
sekolah:
DEA
0039
|
Nama
Guru
|
MUHAMAD
ZAINI BIN ISMAIL
|
|
2
|
Judul
|
BAGAIMANA
MENYELESAIKAN KERJA
|
|
3
|
Pengarang
|
Edwin
C.Bliss
|
4.
Bidang: Pengetahuan
Profesional
|
5
|
Tarikh
Pembentangan
|
6.
Masa :
|
|
7
|
Tempat
Pembentangan
|
Bilik
Wawasan
|
|
8. Sinopsis
Buku ini mengandungi 72 bab. Bab 1, penulis membincangkan sifat
seorang pengurus yang berkesan seperti pandai memilih keutamaan berhubung
dengan matlamat mereka berbanding matlamat orang lain, nbelajar melindungi
diri mereka daripada gangguan yang tidak dijangkakan, mereka belajar melegasi
tugas merancang,memberikan tumpuan kepada perkara-perkara penting dan
mengetepikan perkara remeh-temeh.
Bab-bab seterusnya, penulis membincangkan bagaimana membuat laporan selepas tindakan,
buruknya sifat kelam-kabut, modifikasi perlakuan, rintangan, beg kerja,
kategori penggunaan masa, komunikasi, surat-menyurat,krisis , pengagihan
kerja,system fail, keseronokan bekerja dan lain-lain lagi.
|
|||
9.
Nilai Pengetahuan/Pengajaran
Buku
ini memberi pengetahuan kepada para guru/pentadbir dalam melaksanakan tugas
pentadbiran dan komunikasi dengan pelajar atau rakan sejawat. Buku amat
berguna terutama kepada pentadbir pendidikan
|
|||
10.Aplikasi
Ilmu Dalam Organisasi/P&P
Buku ini memberi kemahiran kepada para
guru/pentadbir sekolah mengurus
masalah pengajaran dan pembelajaran para pelajar dan juga masalah pengurusan
pendidikan.
|
BORANG SINOPOSIS
BUKU
Nama Sekolah : Sek.Men.Keb.Kandis
1Kod
sekolah:
DEA
0039
|
Nama
Guru
|
MUHAMAD
ZAINI BIN ISMAIL
|
|
2
|
Judul
|
PENGURUS
YANG BAIK
|
|
3
|
Pengarang
|
C.Northcote
Parkinson & M.K.Rustomji
|
4.
Bidang: Pengetahuan
Profesional
|
5
|
Tarikh
Pembentangan
|
6.
Masa :
|
|
7
|
Tempat
Pembentangan
|
Bilik
Wawasan
|
|
8.
Sinopsis
Buku ini mengandungi 7 bab. Bab 1, penulis membincangkan sifat
seorang pengurus yang berkesan ialah pandai berkomunikasi dengan staff.
Seorang pengurus yang hebat mesti pandai menjalin hubungan baik dengan
pekerjanya,memahami potensi seriapm pekerjanya dan ketua mesti mempunyai
perwatakan yang baik .
Bab-bab seterusnya, penulis membincangkan bagaimana pengurus boleh mencungkil bakat
setiap pekerja agar setiap individu boleh menyumbang kearah kemajuan
organisasi. Seterusnya penulis mahukan seorang pengurus mestilah sentiasa
meminta pendapat staff dan menghormati pendapatnya. Seorang pemimpin mesti
berani, tidak menunjukkan kuasa, jangan mudah berpuashati dan berfikir
sebelum bertindak.
|
|||
9. Nilai Pengetahuan/Pengajaran
Buku
ini memberi pengetahuan kepada para guru/pentadbir dalam melaksanakan tugas
pentadbiran dan komunikasi dengan pelajar atau rakan sejawat. Buku amat berguna
kerana setiap guru adalah pemimpin, pemimpin dalam kelasnya dan pemimpin dalam organisasi sekolah.
|
|||
10.Aplikasi
Ilmu Dalam Organisasi/P&P
Buku ini memberi kemahiran kepada para
guru/pentadbir sekolah menjadi
pemimpin yang berkesan sama ada di dalam kelas atau dalam organisasi.
|
BORANG SINOPOSIS
BUKU
Nama Sekolah
: Sek.Men.Keb.Kandis
1Kod
sekolah:
DEA
0039
|
Nama
Guru
|
MUHAMAD
ZAINI BIN ISMAIL
|
|
2
|
Judul
|
HUBUNGAN
SESAMA MANUSIA
|
|
3
|
Pengarang
|
C.Northcote
Parkinson & M.K.Rustomji
|
4.
Bidang: Pengetahuan
Profesional
|
5
|
Tarikh
Pembentangan
|
6.
Masa :
|
|
7
|
Tempat
Pembentangan
|
Bilik
Wawasan
|
|
8.
Sinopsis
Buku ini memberi panduan kepada
kita bagaimana menjalin hubungan dengan
manusia lain. Sama ada kita ketua besar atau ketua kecil, amalkan tutup mulat
iaiatu jika perkaram yang tidak perlu dihebohkan, maka jangan dihebohkan.
Jangan ambil remeh perkara-perkara kecil, jikma staff sakit, bila dia hadir
semula tanya tentang kesihatannya dan keadaa\n keluarganya kerana perkara yang
kecil ini tentu memberi erti yang mendalam.
Seorang penyelia yang mencurigai
pekerjanya sukar mendapatkan pekerja yang baik. Kepercayaan dibalas dengan
kepercayaan dan begitulah juga dengan kecurigaan.
Seorang pemimpin amat disayangi
orang yang dipimpin jika dia mengingati semua nama orang yang dipimpinnya.
Spesifikasi kerja mesti jelas supaya
setiap orang tahu tugas masing-masing.Jika pekerja melakukan kesalahan,
mula-mula carilah sesuatu yang boleh dipuji, orang akan lebih bersedia
menerima kritikan daripada seseorang yang menghargai kebaikan mereka, jika
tidak mereka terus melenting.
Tempoh hidup sangat singkat,
mengapa tidak kita jadikan hidup ini suatu suasana yang indah dengansaling
menghormati antara satu sama lain? Pernahkah anda terfikir apakah untungnya
kita hidup dalam suasana tidak tenteram dan dipenuhi dengan pelbagai masalah
dari hari ke hari? Tetapi sifat pilih kasih sangat menyakitkan hati.
Sebenarnta bayanak ilimu
pengurusan dan kemanusiaan dan kaunseling dlam buku ini dan aia amat berguna
kepada para guru dan pengurus sekolah.
|
|||
9. Nilai Pengetahuan/Pengajaran
Buku
ini memberi pengetahuan kepada para guru/pentadbir dalam melaksanakan tugas
pentadbiran dan komunikasi dengan pelajar atau rakan sejawat. Buku amat berguna
kerana setiap guru dan perlu berhubung dengan manusia setiaop masa selagi
kita hidup di alam fana ini.
|
|||
10.Aplikasi
Ilmu Dalam Organisasi/P&P
Buku ini memberi kemahiran kepada para
guru/pentadbir sekolah menjadi
pemimpin yang berkesan sama ada di dalam kelas atau dalam organisasi.
|
1 comment:
alhamdulillah dapat tambahan ilmu,syukron..
Post a Comment