Saturday, May 22, 2010

TEMUJANJI DENGAN PAKAR KANSER(APPOINTMENT WITH ONCOLOGIST)


Temu janji dengan Pakar Onkologi (Appointment With Oncologist)

Hari ini 20 Mei 2010,  aku ada temu janji dengan Prof.Madya Biswa Mohan Biswal, Pakar Onkologi(Kanser) dari India. Sebenarnya aku dah lama kenalnya iaitu semasa arwah isteriku mendapat rawatan kanser payu daranya dulu.

Sebelum ke klinik Nuklear, Radioterapi dan Onkologi, aku terlebih dahulu pergi ke sekolah untuk memaklumkan kepada Pengetua bahawa aku ada TCA hari ini. Jam 9.00 pagi, aku memandu kereta Gen 2 automatik yang ku beli pada tahun 2007 selepas aku dibedah akibat penyakit kanser perutku. Nama sebenar penyakitku ialah Gastrointestinal Stromal Tumor(GIST).

Sampai hari ini, sudah 3rd line Kimoterapi dengan Sutent(Sunitinib) yang berharga RM17650.00 untuk satu line(sebulan). Dulu aku menggunakan ubat Kimoterapi Glivec yang berharga RM8380.00 sebulan. Bulan pertama(First Line) ubat kimoterapi Sutent  aku gunakan duit sendiri dengan membelinya di Kian Farmasi, tetapi untuk bulan ke – 2 dan ke-3, aku mendapat “donation” daripada Sutent Assistant Program daripada Axios International. Untuk bulan ke-4, aku kena beli sendiri kalau surat kelulusan daripada Kementerian Pelajaran lambat diterima. Aku dahpun terima surat salinan surat daripada Kementerian Pelajaran yang mengajukan surat tersebut kepada Kementerian Kesihatan Malaysia. Harap-harap lulus cepat agar ubatku tidak terputus.

Jam 9.30 pagi aku tiba di HUSM tetapi sukarnya cari parking, akhirnya aku parking berhampiran Maidin Hypermarket. Terpaksa berjalan jauhlah walaupun tapak kakiku sakit akibat kesan sampingan  Ubat Kimoterapi, Sutent. Bisul di dadaku pula mengeluarkan nanah (sel kanser yang mati) berwarna hijau selama dua hari, diikuti nanah dan darah. Bisul ini pula begitu sakit(severe pain) hingga aku terpaksa minum sirap morfin.

Sejak kesan sampingan Sutent aku alami, aku dah mulai kurang mengendalikan kes disiplin di sekolah, ceramah motivasi pagi juga aku dah tak bagi, bagi peluang kepada cikgu lainlah. Nanti bila dah sihat nanti, ramailah pula pelajar yang akan jadi mangsa rotanku jika melanggar disiplin sekolah, bukan nak rotan sangat pelajar  ni, tapi cakap mulut mereka tak makan, malah dipersendakan kita, jadi rotanlah jawabannya.

Sampai di klinik, aku mengambil nombor giliran dan mengucapkan Selamat Hari Jururarawat kepada para jururawat dan mereka pula mengucapkan Selamat Hari Guru kepadaku. Ya! Kita sama-sama menyumbang bakti kepada masyarakat walaupun dalam bidang yang berbeza. Cikgu yang suka bercakap, jururawat yang suka menyuntik pesakit.

Selapas 2 jam menunggu, namaku dipanggil berjumpa dengan Prof.Biswa yang ditemani Dr.Hajariah. Selepas membuat pemeriksaan dan mengambil gambar bisulku, Prof. memberiku ubat tahan sakit dan ubat cuci bisulku.

Jam 3 petang aku sampai di rumah dan meneruskan rutin harian, Cuma sekarang tak dapat lagi ke surau, sihat nanti pergi semulalah.

Sekian dulu untuk entri kali ini. Kepada para pesakit kanser, sabarlah, kerana sesungguhnya sabar itu indah. Sesungguhnya Allah bersama orang yang sabar.
Dunia ini hanya pinjaman, akhirat juga tempat kekal abadi. Ikhtiar di tangan kita, nak ke syurga atau neraka. Marilah kita berdoa agar kita dipermudahkan Allah untuk melaksanakan amalan ahli syurga. Amin…………………………..

No comments: