Wednesday, October 21, 2009

SESUNGGUHNYA DUNIA INI TEMPAT UJIAN ALLAH


Ini birasku yang banyak membantu kami sekeluarga sejak daku sakit. Banyak dulu daku yang uruskan kini dibantu olehnya. Pun begitu ramai lagi keluargaku dan keluarga isteriku yang memberi sokongan dan bantuan kepadaku sekeluarga.
28 September 2009 daku keluar wad 2 Intan HUSM. Gembiranya hati dapat pulang dan melihat rumah yang dah 2 minggu di tinggalkan. Rumput menjalar di sekeliling rumah walaupun kalau tak silap Hari Raya ke 6. Biskut yang isteri tempah belum terusik, jadi tetamu yang datang menziarahiku dapatlah lagi merasa biskut raya.


Sejak keluar hospital, setiap hari daku kena cuci luka di dadaku di Klinik Bachok dihantar oleh birasku. Ibuku pula sentiasa menemaniku, isteriku tidak dapat menghantarku kerana ia bekerja, kecuali hari Jumaat dan Sabtu, barulah isteriku dapat membawaku ke klinik Bachok.


Lukaku dah semakin sembuh, cuma nanahnya masih banyak hingga kadang-kadang meleleh keluar, terpaksalah daku sendiri tambah kapas dan kain kasa.

Ku sendiri gerun pada mulanya untuk melihat luka di dadaku kerana ianya agak dalam dan ada lubang di tengahnya. Melalui lubang itulah keluar nanah dan angin(smell too stink). Inilah dugaan yang harus kutempuhi.


Ku tak dapat lagi menahan air mata bila solat, berdoa dan membaca Quran dan terjemahannya. Begitu kerdilnya kita di dunia yang fana ini. Sesungguhnya kita semua milikNya dan sebagai hamba, kita terimalah semampu kita. Firman Allah dalam surah al-Mulk ayat 1 - 2 bermaksud:


"Maha suci(Allah) yang di tanganNya kerajaan(pemerintahan) dan Dia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. Yang menjadikan mati dan hidup supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya
dan Dia Maha Perkasa lagi Pengampun"

No comments: