Sunday, October 18, 2009

ALTERNATIVE TREATMENT

Memang banyak perubatan alternatif yang kita dengar, termasuklah pelbagai produk. Saya dulu pada tahun 1997 iaitu baru sebulan lepas pembedahan telah makan alphalipid yang diperkenalkan oleh nazir yang melawat sekolah dan harganya RM 150.00 setin tetapi selepas makan 5 tin, sel kanser saya makin merebak dari 2cm di hati kepada 4 cm , 6 cm dan 7 cm. Keputusan ini dilihat melalui CT SCAN. Doktor Yus, pakar kanser melarang saya mengambil sebarang produk, turut saya arahan doktor, dan sejak itu saya berhenti memakannya. Pada pendapat saya, alfalipid mengandungi susu awal lembu yang menggalakkan pertumbuhan sel dan sel kanser turut subur.

Saya mengikut nasihat doktor dan makan ubat glivec walaupun saya terpaksa mengeluarkan duit saya dulu sebanyak RM 8380 sebulan dan banyak procedur yang terpaksa dilalui. Pernah dos saya dinaikkan kpd 600 mg dan kosnya meningkat sehingga RM 12880.00 sebulan. Saya bayar dua bulan dengan duit saya, duit KWSP dikeluarkan, duit tabung haji dikeluarkan, kerana nak harapkan claim, 3 bulan baru dapat, jadi tak sempat nak rolling duit. Alhamdullillah, dengan pertolongan Dr.wan Yus Hanif, saya di rujuk ke HRRPZII dan bertemu dengan Dr.Othman. Dr.Othman telah berusaha supaya saya dapat ubat percuma dan akhirnya mulai januari 2008 saya mendapat ubat percuma dari Hospital Besar Kota Bharu(HRPZII) hinggalah sekarang.

Dalam puasa lepas dan sehinga seminggu lepas raya(beraya dalam wadlah tahun ini), saya diberitahu bahawa Dr. Biswal , Pakar Kanser yang diimp0rt dari India mahu ganti ubat glivec dengan Sutent yang harga RM12000.00 sebulan. Minggu lepas syarikat ubat Axios menghantar borang bagi membolehkan saya mendapat ubat percuma melalui Sutent Assistance Program. Saya telah menghantar slip gaji, geran tanah, skd rumah dll, lagi dan harapnya permohonan saya diluluskan kerana jika ubat itu perlu dibayar, saya tak sanggup lagi.

Berbalik kepada rawatan alternatif, kini saya makan jus mahabbah(jus tokguru), biodisc dan talbinah yang dibeli dari Ustaz Syukri.

Saya juga mendapat rawatan perubatan Islam dan sehingga kini dah 30 orang Ustaz telah dilawati. Kadang-kadang masa menunggu begitu lama, contoh Us.Khairi di Tanah Merah, saya datang jam 3.00 petang tetapi jam 3 pagi baru dapat berjumpa untuk mendapat rawatan darinya.

Saya juga pernah ditawarkan belah batin oleh saudara mara tetapi buat masa ini saya masih waras.

Buat sahabatku semua, terima kasih kerana sudi melawatku di wad walaupun dihari raya. Terima kasih kepada Meli, Us.Mokhtar, Razali, Che Rohani, Cikgu Azizah dan ramai lagi yang tak larat saya nak tulis di sini.

Buat cikgu Adnan, terima kasih kerana menjemputku ke kenduri dirumahnya dan disediakan ikan bakar dan sayur air. Maaf kerana saya muntah di rumah anda.

No comments: