Sunday, February 7, 2016

Ke Klinik Swasta

Pagi ini isteri masak mi gorng, maklumlah hari cuti, kalu tidak anak atau Mak yang beli makan untuk sarapan pagi. Ku cuba makan tetapi tetapi tak dapat menelan. Minum air pun tak dapat. Ku makan ubat tahan muntah yang dibekalkan hospital semasa di wad minggu lepas. Ku rasa bengkakkan di dalam perut ku kerana cecair dari usus tak dpat keluar kerana fistula(bisul) tertutup sejak ku terputus bekalan ubat kimo.

Tiba-tiba ku terfikir untuk ke klinik swasta yang boleh melakukan pembedahan kecil. Ku mahu doktor membuat lubang semula di fstulaku agar cecair di dalam dada dapat keluar. Ku berpendapat jika cecair yang mungkin berkumpul dalam dadaku dikeluarkan, tumor dalam perut akan mengecil dan tidak lagi menekan saluran esofegus ku yang menyebabkan ku tak dapat makan.

Sebenarnya ku kecewa dengan pakar yang merawatku di dalam wad kerana tidak mahu mendengar pendapatku supaya menebuk lubang bagi mengeluarkan cecair. Mereka asyik nak masukkan stent bagi meluaskan saluran makanan.

Ku dipanggil berjumpa doktor swasta tersebut dan ku terangkan masalahku, sayangnya dia tidak berani membuat pembedahan. Dia rujuk kepada pakar bedah di kliniknya yang kebetulan hadir pada hari ini tetapi doktor itu juga tidak berani melakukan pembedahan. 

Dengan perasaan kecewa, ku pulang tetapi hati sedikit tenang. Sabar dan redha sajalah. Kini ku hanya berserah kepada Allah. Itu saya yang mampu dilakukan.
 

 

 

No comments: