Sunday, January 31, 2016

Bermalam di Wad

17 Jan 2016, ku sambut tahun baru dengan bermalam diwad. Sebenarnya sejak terputusnya bekalan ubat kimo, ku hanya sihat sekejap, kemudian ku mulai kurang sihat. Kegembiraan ku kerana fistula(lubangspt bisul) tertutup membawa cerita duka bila ku tidak boleh makan. Sepanjang bulan Disember 2015, dua kali ku ke Unit kecemasan tetapi dibenarkan balik selepas diperiksa dan diberi ubat.

Pada 15 Jan sekali lagi ku ke Unit kecemasan tetapi dinasihatkan masuk wad pada hari Ahad kerana doktor pakar tiada pada hari Jumaat dan Sabtu.

Ku dimasukkan Wad 1 Selatan HUSM. Selepas beberapa kali dicucuk jarum untuk buat line, baru doktor berjaya. Ku dimasukkan air, tekanan darahku agak rendah 67/115. Disebabkan ku mengadu sakit dada, doktor membuat ECG, Alhamdulillah tiada masalah jantung, sakit berpunca dari gasrtik.

16 Jan. ku dihantar ke bilik endoskopi untuk di suluh saluran makanan dan diambil gambar di dalam perut. Ikut hari memang tak mahu buat kerana dah 7 kali ku menjalani prosedur ini. Bila tiub berkamera dimasukkan dalam mulut ku muntah tetapi tak ada apa yang keluar kerana dah puasa. Bila ku tahan sangat, doktor beri ubat tahan sakit dan oksigen.
Hasilnya, doktor menyatakan ada benda yang menekan saluran makanan menyebabkan saluran menjadi sempit dan menyukarkan ku makan dan minum. Dia bercadang nak masukkan stent(besi) bagi meluaskan saluran makanan, tetapi kena buat Barrium swallow dulu.
20 Jan -ku dihantar ke bilik CT-Scan tetapi bila ubat contras dimasukkan, saluran line darahku sakit. Doktor membuat line lain, tetapi selepas 7 kali cucuk tak berjaya, ku dihantar ke dewan bedah. Doktor bius membuat 13 kali cucukan baru berjaya. Sebelah petangnya ku dihantar semula ke bilik Ct Scan, malangnya sekali lagi ubat contras tak dapat masuk dan ku dihantar balik ke wad.
21Jan- Doktor bedah cuba buat line dileher tetapi tak berjaya, lalu sekali lagi dihantar ke Bilik Bedah. Dua orang pakar bius membuat line, mereka cuba dulu 3 kali ditangan tetapi tak berjaya, akhirnya berjaya dibuat dileher. Ku dihantar ke Bilik CT Scan dan berjaya dibuat scanning.
Pegawai pemakanan melawatku dan memberi susu sebagai makanan tambahan. Dia cadangkan ku makan transfer factor. Dah lama ku tahu tapi takut nak guna kerana ada yang kata ia menggalakkan kanser, tapi bila dietation bagi tahu, rasa nak cuba pula.
Petang ini isteri menjaga ku kerana cuti hari minggu, sebelum ini anak keduaku yang menjagaku kerana UIA cuti sekarang.
22 Jan, Jumaat- leherku membengkak dan jarum terpaksa dibuang.
21 Jan- doktor bedah membuat line dikaki dan nasib baik dengan sekali cucuk, ia berjaya dan air dpat dimasukkan semula.
Malam ini anak sulungku yang baru bercuti dari UPSI menjagaku mengganti isteri yang akan bersekolah esok.
22 Jan- Doktor oncologi, menyatatakan berdasarkan CT Scan, ada bengkakan di bawah tulang rusuk kiri dan ia menekan esofagus(saluran makanan). 
ku dibenarkan balik dan dikehendaki masuk wad semula seminggu lagi untuk dibuat Barrium Swallow bagi melihat jika ada sumbatan, kemudian baru nak dibuat keputusan samada nak dimasukkan stent(besi) dalam saluran makanan.

Ini yang akan kucadangkan  pada doktor



Cadangan kepada Doktor.

1. Selepas bedah Nov2006, ambil kimo pada  Mei 2007 (Glivec/Imanitinib) hingga 2009.

     Mulai 2008 higga 2009 selalu masuk wad kerana masalah edhision colic.

2. 2010 – 5 kali radioterapi dan Jan 2010 miula ambil Sunitinib hingga 2014. Pernah dituikar semula kepada Glivec  kerana putus bekalan Sunitinib.

3. 2006 mula rasa sakit di dada dan kemudian muncul bisul (fistula) didada. Rujuk ke oncologi dan hanya dibuat biopsi. Akhir dimasukkan wad 3 Selatan pada 14.9.09 dan pecah dalam wad. Dipindahkan ke 2 Intan 19.9.09  dicuci luka bisul tiap-tiap hari  oleh doktor hingga keluar wad 1.10.09.

4. Dibuat fistulagram dan didapati ianya bersambung dengan usus besar.

5. Melalui fistula selalu keluar cecair seperti  nanah, darah dan kadang-kadang najis cair.

6. Guna gauge untuk tutup fistula hinggalah ia  tertutup lubang di dada 2 bulan lepas, masalah makan mula timbul.

7.Mulai 9.9 2014 hingga  9.9.2015, ambil Nexavar . Kemudian mohon Stivarga tetapi tidak dapat lagi hingga sekarang.

8. Sejak tidak makan ubat, fistula tertutup dan mulai masalah tidak dapat makan dengan sempurna.

9. 18.1.16- Endoskopi – External Compression at Esofagus.

21.1.16-  Ct- Scan – ada pembekakan di bawah tulang rusuk kiri, ia menekan esofagus. Saya rasa cecair berkumpul di situ.

  Cadangan- Tebuk fistula supaya cecair dapat keluar dan mengelak dari pecah.

10. Jika dimasukkan stent pun ia tak selesai masalah pembekakan fistula.

Contoh stent dari website.



Doakan yang terbaik untuk saya. Sehingga hari ini saya tak dapat makan dan minum dengan sempurna, berat dari 56 kg turun kepada 49 kg, semakin kurus. Tekak pula selalu loya dan asyik dan muntah je. Ya Allah sihatkan aku dan tabahkanlah aku dalam menghadapi ujian Mu.


1 comment:

naza said...

Amin Ya Rabb, kurniakan kesihatan dan ketabahan kepada saudara ini Ya Allah..