Hukum Wudhuk Dan Solat Bagi Pesakit Yang Menggunakan Beg
Kolostomi
Sebelum membincangkan hukum berkaitan stoma, ada baiknya
kita mengenali apakah itu kolostomi dan stoma[1].
Kolostomi ialah satu lubang yang dibuat melalui proses
pembedahan pada dinding abdomen yang mana sebahagian kecil daripada usus besar
itu dibawa ke permukaan kulit. Lubang buatan yang baru ini, dipanggil sebagai
stoma. Ia adalah bertujuan untuk memudahkan najis keluar, tanpa melalui tempat
usus yang sakit atau rosak. (kerana tidak boleh dikeluarkan daripada saluran
biasa). Kadang-kadang, lubang buatan ini dibuat pada saluran kencing, yang
dipanggil urostomi. Dan pesakit yang dibuat stoma akan memakai beg kolostomi.
Terdapat dua fatwa yang dikeluarkan berhubung dengan hukum
Menggunakan Beg Kolostomi.
Pertama: JKF Kebangsaan.
Hukum Pelaksanaan Ibadah Bagi Pesakit Yang Menggunakan Beg
Kolostomi
Keputusan:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal
Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-79 yang bersidang pada 6 – 8 September 2007
telah membincangkan Hukum Pelaksanaan Ibadah Bagi Pesakit Yang Menggunakan Beg
Kolostomi. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
Pesakit yang menggunakan beg kolostami dikategorikan sebagai
mereka yang mengalami masalah dharurat dan tidak dianggap sebagai menanggung
najis. Oleh itu, mereka tidak perlu mengosong atau membersihkan beg kolostami
setiap kali berwudhu’ atau menunaikan solat.
Wudhu’ yang diambil oleh pesakit harus digunakan untuk
melaksanakan semua ibadah termasuk menunaikan solat fardhu sehingga wudhu’
tersebut terbatal.
Keterangan/Hujah:
Istilah “Kolostomi” merujuk kepada keadaan sebahagian usus
besar (colon) di dalam abdomen yang dibuka dan pembukaannya itu disalurkan ke
bahagian dinding abdomen dan dilekatkan pada kulit. Hujung usus ke bahagian
dubur (rectum) tidak lagi berfungsi seperti biasa. Beg Kolostomi dipasang pada
abdomen yang ditebuk di mana usus keluar daripada dinding abdomen tersebut.
Pengeluaran najis tidak akan dapat dikawal samasekali oleh pesakit.
Kebanyakan pesakit kolostomi merasa was-was untuk menunaikan
amalan fardu ain terutamanya solat. Persoalan yang ditimbulkan adalah bagaimana
harus mereka mengurus kolostomi mereka semasa mengambil wudhu’ dan semasa
menunaikan fardhu solat. Adakah mereka perlu mengosongkan pundi kolostomi
mereka setiap kali mengambil wudhu’ atau untuk menunaikan solat. Adakah wudhu’
akan terbatal dengan sebab keluar najis tanpa boleh dikawal ke dalam pundi
kolostomi.
Isu batal wudhu’ apabila keluar sesuatu menerusi salah satu
daripada dua kemaluan seperti yang dibahaskan oleh para ulama’ adalah dalam
konteks orang yang sihat. Bagi yang berpenyakit atau mengalami masalah keluar
sesuatu di luar kawalan, Islam memberikan kaedah penyucian dan pelaksanaan
ibadah kerana mereka dianggap orang yang dalam keuzuran.
Masalah kolostomi berbeza dengan masalah sulus al-bawl
kerana kebersihannya lebih terjamin. Oleh itu dari sudut hukum, ia tidak boleh
diqiaskan kepada mereka yang mengalami sulus al-bawl.
Memandangkan pengeluaran najis bagi mereka yang mengalami
masalah kolostomi tidak boleh dikawal, mereka dianggap berada dalam keadaan
dharurat yang tidak terikat dengan taklif syarak dalam beberapa aspek ibadah.
Mereka juga tidak dianggap sebagai menanggung najis dan boleh melaksanakan semua
ibadat.
Pesakit-pesakit kolostomi dibolehkan mengambil sekali wudhu’
untuk semua ibadah yang hendak dilaksanakan sekiranya wudhu’ tersebut tidak
terbatal. Tetapi sekiranya tiada kesukaran bagi mereka untuk memperbaharui
wudhu’, ia adalah disunatkan.
Islam adalah agama yang memberi kemudahan. Oleh itu pesakit
tidak wajar disyaratkan untuk mengosong atau membersihkan beg kolostomi setiap
kali berwudhu’ kerana ia akan menyukarkan mereka melakukan ibadah.
[http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-pelaksanaan-ibadah-bagi-pesakit-yang-menggunakan-beg-kolostomi].
Kedua: Fatwa Kelantan:
Kaedah Melaksanakan Ibadat Bagi Pesakit Yang Menggunakan Beg
Kolostomi.
Ibadah
Huraian Tajuk/Isu:
Mesyuarat dimaklumkan bahawa terdapat pesakit terpaksa
menggunakan beg kolostomi apabila saluran najisnya iaitu dubur tidak dapat
digunakan untuk membuang najis. Dalam keadaan ini usus besar di dalam ebdomen
pesakit ini akan dibuka dan disalurkan ke bahagian dinding ebdomen dan
dilekatkan di kulitnya. Seterusnya najis akan keluar melalui jalan tersebut dan
terisi masuk kedalam beg kolostomi tanpa boleh dikawal.
Bagi pesakit-pesakit yang terpaksa memakai beg kolostomi,
kebanyakkan daripada mereka merasa was-was untuk menunaikan amalan fardu ain
terutamanya solat kerana 2 sebab, iaitu ;-
1. Adakah wudu” mereka akan terbatal dengan sebab keluar
najis tanpa boleh dikawal kedalam beg kolostomi?.
2. Adakah mereka perlu mengosongkan beg kolostomi mereka
setiap kali mengambil wudu” atau menunaikan solat?.
Keputusan:
Setelah membincangkan isu ini dengan teliti, Mesyuarat
Jamaah Ulama” bersetuju menfatwakan seperti berikut:
1. Pesakit-pesakit yang terpaksa menggunakan beg kolostomi
adalah termasuk di dalam golongan orang yang uzur syar”ie dan mereka tidak
terikat dengan salah satu syarat yang membatalkan wudu” untuk menunaikan solat
iaitu keluar sesuatu daripada 2 jalan iaitu qubul dan dubur seperti yang
disyaratkan kepada orang yang sihat.
2. Oleh itu, wudu” mereka tidak terbatal walaupun najis
keluar kedalam beg kolostomi mereka. Keadaan mereka dihukumkan sebagaimana
hukum seseorang yang mengalami silsu baul (air kencing sentiasa menitik) dan
wanita yang mengalami istihadhoh.
Dalam kedua-dua keadaan ini, telah disepakati oleh para
fuqaha” bahawa tidak terbatal wudu” mereka walaupun najis telah keluar daripada
2 kemaluan mereka selepas mereka berwudu” untuk menunaikan solat.
3. Penggunaan beg kolostomi juga boleh dianggap sebagai usus
mekanikal iaitu pengganti kepada usus yang asal dan ia merupakan sebahagian
daripada perut. Oleh itu selagi mana najis belum terkeluar daripada beg
kolostomi ini, najis itu dikira masih berada di dalam badan pesakit dan wudu”
tidak akan terbatal dengan sebab keluar najis ke dalam beg tersebut.
4. Ketika hendak mengambil wudu”, pesakit-pesakit yang
terpaksa menggunakan beg kolostomi ini tidak perlu mengosongkan beg kolostomi
mereka setiap kali mengambil wudu” kerana keuzuran mereka kecuali perkara itu
tidak menyusahkan pesakit berkenaan. Mereka dikehendaki mengambil wudu” apabila
telah masuk waktu solat dan menyegerakan pelaksanaan solat sebaik sahaja
berwudu”.
Status Penwartaan: Tidak Diwartakan.
[http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-pelaksanaan-ibadah-bagi-pesakit-yang-menggunakan-beg-kolostomi]
Sembahyang Jamak Kerana Menjalani Rawatan Penyakit-Penyakit
Kronik Di Hospital-Hospital Kerajaan/Swasta
Keputusan:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal
Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-49 yang bersidang pada 19 Sep 2000 telah
membincangkan Sembahyang Jamak Kerana Menjalani Rawatan Penyakit-Penyakit
Kronik Di Hospital-Hospital Kerajaan/Swasta. Muzakarah telah memutuskan bahawa
hukum sembahyang jamak kerana rawatan penyakit kronik yang memakan masa yang
lama seperti menjalani rawatan hemodialisis bagi penyakit buah pinggang dan
seumpamanya adalah harus.
[http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/sembahyang-jamak-kerana-menjalani-rawatan-penyakit-penyakit-kronik-di-hospital-hosp].
Tambahan Huraian dari al-Fadhil Ust Tuan Safuan:
Inilah dua fatwa yang telah difatwakan di Malaysia yang saya
tahu berhubung pemakaian beg kolostomi. Dan di sini, saya ingin berkongsi
sebaghagian dalil dan hujah-hujah mereka pada pandangan saya.
Hujah-hujah
1- Yang membatalkan wudhuk ialah keluar sesuatu (apa sahaja)
daripada dua jalan, iaitu qubul dan dubur. Namun dalam masalah ini najis yang
keluar bukanlah daripada dua jalan tersebut. Kerana itu wudhuk mereka tidaklah
terbatal.
قال الشافعي رحمه الله:
وما كان سوى ذلك
من قيء أو رعاف
أو دم خرج من
غير مخرج الحدث فلا
وضوء في ذلك كما
أنه لا وضوء في
الجشأ المتغير ولا البصاق
لخروجهما من غير مخرج
الحدث. – [الحاوي الكبير للماوردي،
ج 1، ص 199،
ط 1، 1994م، دار
الكتب العلمية، بيروت].
Berkata Imam Syafie: “…muntah, pendarahan hidung, darah yang
keluar bukan daripada jalan hadas, maka tidak perlu berwudhuk…sebagaimana tidak
batal wudhuk pada sendawa yang berubah dan juga pada air liur, kerana ia keluar
bukan dari tempat keluar hadas (qubul dan dubur)”. Rujuk al-Hawil Kabir,
karangan Imam Mawardi.
قال الماوردي: وهذا كما قال
ما خرج من البدن
من غير السبيلين لا
ينقض الوضوء سواء كان
طاهرا كالدموع والبصاق أو
كان نجسا كالقيء ودم
الحجامة والفصاد والرعاف، وإنما
عليه غسل ما ظهر
من النجاسة على بدنه،
وبه قال من الصحابة
عبد الله بن عمر
وابن عباس، ومن التابعين
ابن المسيب والقاسم بن
محمد، ومن الفقهاء مالك
وربيعة وأبو ثور. [الحاوي
الكبير للماوردي، ج 1، ص
200، ط 1، 1994م،
دار الكتب العلمية، بيروت].
Berkata Imam Mawardi: “…apa sahaja yang keluar bukan
daripada dua jalan tidaklah membatalkan wudhuk, samada yang keluar itu suci
seperti air mata dan air liur, atau najis seperti muntah, darah berbekam dan
pendarahan hidung…Dan ini adalah pendapat Ibn Umar, Ibn Abbas, (sahabah), Ibn
al-Musayyab, al-Qasim bin Muhammad (tabien), Imam Malik, Rabiah dan Abu Thaur.”
Dalam masalah adakah mereka menanggung najis, maka antara
hujah yang membenarkan ialah:-
Aisyah r.a. menyatakan bahawa Fatimah binti Abi Hubaisy
datang bertanya Nabi s.a.w.: “Wahai Rasulullah, saya seorang perempuan yang
istihadhah (sentiasa keluar darah), kerana itu saya tidak suci, adakah saya
boleh meninggalkan solat?” Jawab baginda: “Jangan…solatlah sekalipun darah itu
menitis ke atas tikar”. Hadis riwayat Ahmad.
Jabir menyatakan bahawa dalam satu peperangan, seorang
lelaki dipanah dan darahnya mengalir, namun dia masih meneruskan solatnya
dengan rukuk dan bersujud. Hadis riwayat Bukhari “muallaq”.
Al-Hasan (Basri) menyatakan bahawa kaum muslimin sentiasa
bersolat sekalipun dengan luka-luka mereka.
Dan sebagai peringatan, saya menyatakan janganlah
sekali-kali kita meninggalkan solat walau dalam keadaan apa sekalipun. Bahkan
para pesakit lebih patut untuk tidak meninggalkan solat. Firman Allah SWT:
فَلَولا
إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ
لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
“Tetapi mengapakah ketika datang
kepada mereka seksaan kami, mereka tidak merendah diri (berdoa dan bertaubat
memohon keampunan), bahkan hati mereka telah menjadi keras dan syaitan
(memperdayakan mereka dengan) menampakkan indah (baik) apa yang mereka
lakukan”. Surah al-An’am: 43
Dan semoga kita semua terselamat daripada penyakit yang
membahayakan. Berdoalah kepada Allah SWT dengan doa ini supaya kita terselamat
daripada bahaya penyakit tersebut.
الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي وَمَا
ابْتَلانِي وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِنْ
خَلْقِهِ تَفْضِيلا
“Segala puji bagi Allah SWT yang
memberikanku keafiatan, dan Dia tidak mengujiku (dengan bala ini), dan Dia
mengurniakan kepadaku pelbagai kurniaan mengatasi ramai di kalangan
makluk-makhlukNya”.
[1] A colostomy is a surgically created opening in the
abdomen through which a small portion of the colon is brought up to the surface
of the skin. This new opening, called a stoma, allows stool to pass directly
out of the body, bypassing a diseased or damaged section of the colon. …A stoma
is an artificial opening to or from the intestine (which is also known as the
gut or bowel) on the abdominal wall usually created by a surgeon. Occasionally,
it is an artificial opening in the urinary tract, called a urostomy. (rujuk
www.stomacare.org.my)
[ Lihat: http://tasekpauh.blogspot.com/2010/03/hukum-wudhuk-dan-solat-bagi-pesakit.html
]
[
http://aburedza.wordpress.com/2010/12/07/hukum-wudhuk-dan-solat-bagi-pesakit-yang-menggunakan-beg-kolostomi/
]
Ulasan Abu Anas sebelum ini:[
http://www.abuanasmadani.com/?p=43 ]
Ini pula jawaban dari Ustaz Bin Sahak di fb.
Bin Sahak
Ini pula jawaban dari Ustaz Bin Sahak di fb.
Mohon
penjelasan dr Doktor Pakar yg berkaitan.
Sblm saya
menjawab soalan dr salah seorg saudara kita. Saya perlukan penjelasan lanjut.
Ini permasalahannya:
"Assalamualaikum
ustaz. Saya pesakit kanser perut. Selepas pembedahan, muncul satu lubang di
dada saya dan selalu keluar cecair dari dalam usus dan kadang-kadang keluar
najis. Saya tak guna beg kolostomi, cuma guna kain pembalut saja(gauze)."
Soalan saya
(bin sahak)
1) apakah
cecair yg keluar itu dikira sama spt najis tahi dan air kencing, dtg dr tempat
yg sama?
2) Klu
muntah, apakah yg keluar itu dr usus atau bgimana?
Terima kasih
kpd yg dpt mmbantu.
Mohd Faizal Zakaria askum ust...itu yg di panggil
fistula...maksudnya ada saluran terbentuk antara usus dgn permukaan kulit..ini
komplikasi dr operation tu sendiri..so blh dianggap najis..klu bab hukumnya,ust
lebih mahir..
Mohd Faizal Zakaria Dan pendapat saya,sama kaedahnya
dgn org yg memakai colostomy bag..
Mohd Fadzli Klu colostomy tu dah ade fatwa.ini
sbb ditutup sekadar kain balut luka..tgg ust pny pjelasan plak.jazakllah khair
dr
Mohd Faizal Zakaria emm sama juga dgn luka yg berdarah
dan bernanah...yg mmg perlu dicuci hari2...klu nk solat,cukup ganti dgn gauze
yg bersihkn ust...sbb itu yg sy terangkan pd pesakit..ke ada pendapat lain
ust?mohon pencerahan
Mohd Fadzli Betul dah tu ustaz dr ;D
Sakinah Alwi Mohon yg bertanya kembali ke
hospital. Brgkali berlaku kelainan pada luka jahitan disebabkan kanser
tersebut. Kurang jelas..kanser di perut atau usus. Apa pun jika berlaku lelehan
dari luka sebaiknya dptkn rawatan terlebih dahulu
Mohd Zuhaidir Zaini Kena tanya beberapa Dr pakar ni
Write a
comment...
Bin Sahak
SDI 279:
Masalah Pesakit Yg Keluar Najis Bukan Dr Saluran Biasa
Assalamualaikum
ustaz. Saya pesakit kanser perut. Selepas pembedahan, muncul satu lubang di
dada saya dan selalu keluar cecair dari dalam usus dan kadang-kadang keluar
najis. Saya tak guna beg kolostomi, cuma guna kain pembalut saja(gauze). Soalan
saya:
1. Adakah saya perlu mengambil wuduk hanya apabila masuk waktu 2. Adakah saya perlu berwuduk setiap waktu(eg: Maghrib dan Isyak)
3. Bolehkah saya menjadi imam sama ada di surau atau dengan keluarga. Jasa baik ustaz diharap dapat menghilang keraguan saya. Jazakahllahukhairan.
1. Adakah saya perlu mengambil wuduk hanya apabila masuk waktu 2. Adakah saya perlu berwuduk setiap waktu(eg: Maghrib dan Isyak)
3. Bolehkah saya menjadi imam sama ada di surau atau dengan keluarga. Jasa baik ustaz diharap dapat menghilang keraguan saya. Jazakahllahukhairan.
Jawapan:
Pndangan yg
lebih kuat, najis yg keluar BUKAN dr dua saluran biasa, ia MEMBATALKAN wudhu.
Inilah mazhab hanafi, hanbali, Ibn Hamz, Ibn Taimiyyah dn menjadi pilihan Ibn
'Uthaimin. Justeru:
1&2)
Persoalan wudhu anda sama spt mereka yg mengidap penyakit Salis alBaul dan
Istihadhah. Perlu berwudhu bg setiap waktu solat farfhu dan mmbersihkan gauze
jika bernajis. Dgn wudhu tersebut anda boleh menunaikan semua solat sehinggalah
masuk fardhu solat yg berikutnya.
Jika menjadi
keberatan, anda boleh melakukan jama' suriy, iaitulah sbg contoh anda
melewatkan solat zohor sehingga ke penghujung waktunya. Sebaik shj habis solat
Zohor, akan masuk waktu Asar dan anda terus menunaikan Asar di dlm waktunya.
Kedua2 solat ini anda lakukan dgn wudhu yg satu. Cara yg sama anda lakukan utk
solat maghrib dn Isyak.
3) pandangan
yg lebih kuat, pesakit spt anda BOLEH menjadi imam kpd jemaah makmum yg sihat.
Inilah pandangan para ulama dlm mazhab Maliki dan Syafie.
No comments:
Post a Comment