Friday, June 27, 2014

Perubatan Al-Quran Menggunakan Ayat 33

Rangkaian ayat-ayat ini di panggil al-hirz iaitu ayat-ayat pengawalan dan penjagaan yang sangat besar faedahnya apabila dibaca dan diamalkan. Samalah ertinya dengan membuat benteng atau pagar besi yang kukuh bagi dirinya,  keluarganya dan harta bendanya. Ianya telah dicuba dan diuji yang ternyata sekali bukti kehebatannya dan dikatakan padanya mempunyai penawar bagi semua penyakit kecuali tua dan mati sahaja.

Diriwayatkan daripada Muhammad b Ali r.a katanya" Saya telah membaca ayat ini kepada seorang terkena penyakit angin ahmar, maka Allah s.w.t. telah memberi sembuh kepadanya dengan berkat ayat ini".

Ayat-ayat tersebut telah diajar oleh Rasulullah s.a.w kepada sahabatnya Abdullah b Umar r.a. yang merupakan rangkaian ayat-ayat daripada beberapa surah di dalam al-Quran iaitu:

  1.  Surah al-Fatihah
  2.  Surah al-Baqarah ayat 1 - 5
  3. Surah al-Baqarah ayat 255- 257
  4. Surah al-Baqarah ayat 284 - 286
  5. Surah al-A'raf ayat 54 - 56
  6. Surah al-Isra' ayat 110 -111
  7. Surah as-Soffat ayat 1 -11
  8. Surah ar-Rahman ayat 33 - 35
  9. Surah al- Hasyr Ayat 21 - 24
  10. Surah al-Jin ayat 3 - 4
Sebuah hadis Nabi s.a.w. yang bersumber daripada Ibnu Umar r.a. sesungguhnya  Nabi s.a.w. bersabda bermaksud:
         " Sesiapa yang membaca 33 ayat dari Kitab Allah  Taala nescaya tiada membahayakan kepadanya binatang buas yang amat berbahaya, penyamun atau pencuri yang memusuhinya dan diselamatkan dirinya, anaknya dan hartanya sampai waktu pagi".

Dipetik daripada buku Pengubatan Al-Quran Menggunakan Ayat 33 karangan Ustaz Haji Abdul Halim bin Haji Mohd Saud. Beliau seorang Perawat Islam. Siapa berminat untuk menghubunginya boleh PM saya di fb saya : zaini ismail.






No comments: