Monday, April 25, 2011

Sutent dan Kanser Buah Pinggang

ARKIB : 06/11/2007- Utusan Malaysia

Kemoterapi 75 kali dalam masa enam bulan

BERAT mata memandang, berat lagi bahu memikulnya, begitulah ungkapan penderitaan penghidap kanser buah pinggang (RCC), Ismail Abdul Rahman, 69.
Dia didiagnosis penyakit tersebut kira-kira 10 tahun lalu, sesuatu yang tidak pernah terduga olehnya.
“Masa tu saya baru berusia 59 tahun. Walaupun ketika itu terdetik juga di fikiran tentang tahap kesihatan yang semakin menurun, tetapi saya sangka ia mungkin kerana usia juga semakin meningkat.
“Pada tahun 1998, saya terpaksa akur nasihat doktor supaya menjalani pembedahan membuang buah pinggang sebelah kiri,” ujarnya ketika ditemui pada majlis pelancaran ubat rawatan kanser lanjutan, Sutent keluaran Prizer Sdn. Bhd., di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Di sebalik ketabahan Ismail mengharungi kehidupan sebagai pesakit kanser, dia juga terpaksa berhadapan dengan keperitan melawan tanda-tanda penyakit seperti kencing berdarah, kelesuan melampau, darah yang keluar daripada kulit dan sakit badan.
“Sebagai manusia kita wajib menerima hakikat ini. Pada peringkat awal dulu, saya banyak berdoa dan membaca Yasin.
“Selepas pembedahan, keluarga masih memberi sokongan kepada saya. Pengalaman isteri sebagai jururawat banyak meringankan beban saya. Anak-anak juga tidak ketinggalan memberi dorongan,” katanya.
Jelasnya, sebagai pesakit RCC, pemakanan dan gaya hidupnya terpaksa dikawal dan dipantau dengan teliti.
Seperti nasihat doktor, Ismail mengurangkan makan makanan berlemak dan menambah aktiviti luar seperti bersenam.
Tambah Ismail lagi, rawatan tidak berhenti setakat itu sahaja, selepas empat tahun pembedahan, dia terpaksa melalui rawatan kemoterapi sebanyak 75 kali dalam tempoh enam bulan.
Begitupun, ketumbuhan sel kanser muncul semula selang setahun selepas itu.
“Selama beberapa tahun saya cuba melawan penyakit ini dengan pelbagai rawatan dan ubat.
“Namun, begitulah kehendak Tuhan, saya diuji sekali lagi. Saya bersyukur kerana pada tahun lepas, saya menjalani rawatan melalui ubat Sutent dan keadaan saya semakin stabil sekarang,” ujarnya.
Nasihat Ismail kepada pesakit RCC lain, seseorang itu perlu kuat dan yakin pada diri untuk melawan penyakit ini.
“Jangan putus asa dan keluarga pesakit juga perlu memberi sokongan,” katanya.
INFO tentang Sutent (sunitinib malate)
* Ubat untuk rawatan kanser buah pinggang lanjutan (termasuk karsinoma renal metastatik) dan tumor stroma gastrousus (GIST), sejenis kanser perut dan usus yang jarang berlaku.
* Sutent yang dihasilkan oleh Pfizer ialah terapi oral yang mana ubat diambil dalam bentuk kapsul, tergolong dalam kelas ubat baru yang dinamakan perencat tirosina kinase.
* Ubat ini berfungsi menggunakan dua mekanisma iaitu pertama, ia menghalang pertumbuhan sel tumor dan kedua, ia menghalang pembentukan salur darah yang membekalkan nutrien kepada tumor.
Apa yang perlu anda tahu tentang RCC
Simpton RCC
- Sakit pada bahagian rusuk (sisi badan).
- Kencing berdarah.
- Berat badan menurun.
- Ada ketulan pada bahagian abdomen dan rusuk.
- Sakit belakang.
- Kelesuan melampau.
- Demam.
- Gejala berterusan dengan sindrom paraneoplastik (gejala disebabkan barah).
- Tekanan darah semakin meningkat.
Faktor RCC
- Gaya hidup dan pemakanan (merokok, kurang bersenam, obesiti, makanan tinggi lemak).
- Terdedah kepada bahan kimia seperti kadnium, pelarut mengandungi klorin, bahan.
petrokimia dan cat (Kebiasaannya dipengaruhi oleh persekitaran dan pekerjaan).
- Faktor genetik (berlaku mutasi pada bahan baka).
- Terlalu lama menjalani dialisis dan mengambil ubat tahan sakit (analgesik).
- Tekanan darah tinggi.

No comments: