Thursday, November 8, 2012

Temujanji Klinik Onkologi

Temujanji Klinik Onkologi

Pada kali ni, 5/11/2012  ku berjumpa dengan Pakar Onckologi, Prof.Biswal yang dibantu oleh seorang doktor perubatan. Ku memberitahunya bahawa kini aku makan Glivec selepas masuk wad. Selepas makannya,, kini ku dah dapt makan dan beratku bertambah dari 51 kg ke 56 kg. Ku bertanya sama ada perlu berhenti makan Glivec dan ambil Sutent kerana baru pagi tadi ku ambil ubat Sutent dari Stor Ubat HUSM.  Prof. Biswal menyuruhku ku makan Glivec dulu hingga 6 bulan kerana tubuhku boleh menerimanya, tambahan pulu kesan sampingan Sutent sangat teruk.

Prof Biswal keluar kerana ada hal, tinggallah ku dengan doktor perempuan tadi. Dia melihat laporan CT Scan. Dia kata ada bengkak di kelenjar tekak. Mungkin ini yang menyebabkan ku muntah bila makan dulu. Di paru-paru pula cuma ada parut yang dah sembuh. Ku terluipa untuk memberitahu doktor yang sejak lepas Raya Aidil Adha, dadaku sering berdebar-debar.

Sehingga hari ini, 8/11/20012 dadaku masih berdebar-debar tetapi bukan setiap masa. Cadang nak periksa periksa di klinik berhampiran, bimbang menghadapi masalah jantung pula kerana sejak ku kena kanser, ku tidak bersenam seperti dulu lagi kerana tubuh selalu penat.

Bila kita sakit, banyak perkara yang tidak dapat dilakukan dan ini memberi tekanan kepada diri kita. Apatah lagi iman kita pula sering turun naik. Beginilah lumrah kehidupan kerana dunia ini tempat ujjian, Akhirat tempat balasan. Wallah hu A'lam.


1 comment:

Anonymous said...

Salam..lama xupdate blog cikgu?