Monday, August 6, 2012

Hari Jadi


Hari Ulang Tahun Kelahiran
10 June 2012 adalah  hari jadiku yang 49. Sudah 5 tahun ku menderita penyakit kanser. Umur ku masih panjang walaupun mengikut doktor orang menghidap kanser jenisku hanya dapat bertahan 6 bulan sahaja.
 Hari ini ku cuba hadir ke sekolah setelah bercuti hampir 50 hari. Sebenarnya tubuhku masih lemah dan tak larat rasanya nak ke sekolah. Sampai di sekolah dengan dihantar oleh isteri(isteri mengajar di sekolah berhampiran) ku ke bilik guru dan bersalaman dengan beberapa orang guru. Ku ke pejabat sekolah bertanya tentang permohonan ubat Sutent. Rupa-rupanya surat dah sampai sebulan tetapi belum diproses. Entah bilalah akan dapat ubat tersebut.
Tiba masa ku ke kelas untuk mengajar. Ku masuk kelas tetapi tak larat lagi nak mengajar. Lambat rasanya masa nak pulang. Jam 2.15 ku pulang dan terus tidur lepas solat. Ku berbaring sepanjang petang dan malam. Sebelah malamnya ku berfikir sama ada nak ke sekolah atau ambil cuti.
Pada sebelah pagi isteri dan anak-anak sibuk nak ke sekolah. Ku jelaskan kepada isteri tak larat ke sekolah. Ku ke hospital mendapatkan cuti. Ku pergi dengan kereta sewa bersama emak. Nak pandu kereta tak larat. Doktor di klinik oncology beriku cuti panjang dan ku kini dalam proses medical board.
Kini ku mengalami masalah selalu sangkut makanan bila makan. Bila muntah baru lega dan barulah dapat makan semula. Ku juga sering sakit dada dan sakit perut. Dah beberapa kali ke Unit Kecemasan HUSM tetapi dibenarkan pulang bila sakit hilang. Kini bila sakit ku Cuma makan Celebrex dan jika masih tak berkesan ku makan pula Arcoxia(ubat tahan sakit)
Bagaimana nak menghadapi hari-hari seterusnya. Ku serahkan kepada Allah.

1 comment:

Unknown said...

Salam Che Gu;

Baru-baru ini saya sakit tulang belakang agak teruk. Saya cuba makan kunyit hidup, campur dengan lada hitam sedikit dan digentel dengan minyak zaiton, lepas tu ditelan. Kira sakit boleh tahan juga.

Che gu kuat semangat, teruskan menangani dugaan ini. Saya doakan sakit Che gu reda.