Saturday, January 30, 2010

CINTA ITU

CINTA ITU

Cinta itu bagai bunga yang mekar
tidak dapat diramal bila menjelma
cinta pada Allah cinta sejati
kekadang pudar kekadang memuncak
cinta Allah mengiringi kita ke tempat asal kita
syurga menanti...................

Cinta ibu sukar diluah dengan lidah
hati mekar bersama mekarnya cinta ibu
cinta ibu membawa ke syurga

cinta ayah sanggup berlapar demi anak kenyang
sanggup berpeluh biar anak duduk bersepuh
gunung bukit lurah di daki
demi keluarga yang dicintai

cinta pada isteri bak salju
putih bersih penuh kesetiaan dan pengorbanan
moga cinta berkekalan ke Jannatul Firdaus

cinta pada anak bak angkasa tak bertepi
nasi disuap,nyamuk dikejar najis dicuci
agar anak bahagia selalu
bimbang masa depanmu
dadah,merempit dan gejala sosial
ilmu dunia dibekal
ilmu akhirat lebih-lebih lagi
kepadaMu ya Allah kami bertawakkal'


zaini al-Rengasi
25.11.2009

Friday, January 29, 2010

Appointment With Prof.Madya Dr.Biswa Mohan Biswal

Thursday 28.01.10

I'm to Nuclear Clinik with my mum by taxi. My dad take a taxi at the street and bring it to my house beacause i'm can't walk to road although my house only 100 meter from street. On the way. i,m chatting with taxi driver about national isue like our politic and religous situations now. As a history teacher, i'm expalain to him base on our country history. We also talk about teaher and students now. Lastly we talk abaout cancer. He shocked when I told him that my medicine cost is RM 17650 permonth.

When I'm arrive at HUSM, my mum get a wheel chair to bring me to Nuclear Clinic. Doctor Biswal, my Oncologist Consultant was treat anathor person, so I must wait for while. I'm chatting with other patient's. A middle-age women ask ist me recognise her or not. I din't remember her until she told me that she is nurse at Surgery Clinic and now she got lung cancer. Now I remember her because at Surgery Clinic I'm head one of their staff was got CA. She still can smile although got a cancer, me be she is not chemoteraphy yet, but pray she become more healthy because cancer is very cruel illness.i'm give her my SUSU LEBAH pamphlet and she very happy because she was find a supplement for her cancer. May Allah give her strenghtend to fight her cancer.

Finally Prof.Dr.Biswal call me. I'm give him my note about my Cancer Improvement dan My Problem. I told him my foot was "lebam"(ulcer), so at my hand. Prof.told me that is common things when we took Sutent. He took picture at my foot and palm. He also saw my absess and he told me that i must take radiotherapy(laser) for times.I must come to clinic on 26 Februari for measure radioteraphy target. Radioteraphy is laser by nuclear radiotion. My late wife who got breast cancer make it for 14 times. My Allah bless her and happy in her grave.

On the way to get medicine, I met Cikgu Adnan and Cikgu Mohamad Junuh that Headmaster of SK Mentuan. Cikgu Adnan called me may be to bring me home together but I'm SMS him that I went home by taxi with my uncle and auntie. I'm send her to Balai Clinic for continue his tibi treatment.

I think, enough for this time, we meet another enri.

Wassalam. May Allah give our strenghtend to fulfill His order and avoid His want we to avoid it.

I want to listen TANYALAH USTAZ AT TV 9.

"ISLAM IS THE WAY OF LIFE"

Thursday, January 28, 2010

PERISTIWA PENTING SEPANJANG MINGGU (24 - 28 JAN 2010)

Ahad minggu ini merupakan Ahad pertama saya tidak ke sekolah kerana cuti sakit. Saya cuti sakit sejak Isnin lepas. Apa sakit saya? Sakit kanser tu dah biasa buat saya tetapi Alhamdulillah sejak lepas Hari Raya Qurban, saya tidak lagi mengalami sakit perut melampau sehingga berpeluh dan hanya reda bila dimasukkan ubat tahan sakit melalui saluran darah.Saluran darah dilengan dah keras, jadi doktor terpaksa memasukkan jarum melalui urat di leher. Saya pernah dimasukkan susu ke dalam badan melalui saluran darah kerana tidak makan 20 hari. Malangnya bila susu dimasukkan melalui saluran darah, susu yang pekat menyebabkan saluran darah tersumbat dan terpaksa doktor cucuk jarum di lengan sebelah lagi. Sakit tak? Cubalah anda cucuk lengan anda dengan jarum, lebih sakit dari itu. Akibat saluran darah selalu tersumbat, doktor telah menebuk dada saya bagi dimasukkan tiub ke saluran darah besar di dada. Saya masih ingat lagi pada bulan Jun tahun lepas ketika prosedur dilakukan Cikgu YM. Tg.Azmi Raja Ismail melihatnya. Saya tidak dapat bercakap dengannya kerana menahan kesakitan akibat ditebuk di dada dengan hanya diberi suntikan ubat bius. Rasa mahu tendang saja 2 orang doktor India yang melakukan prosedur tersebut tetapi saya masih dapat bersabar. Selepas siap prosedur, saya di-Xray, malangnya, tiub yang dimasukkan terlalu panjang dan jam 12 malam datang doktor perempuan dan menetas balik jahitan di dada saya serta menarik keluar sedikit tiub tersebut. Sakit usah ceritalah, mungkin beginilah yang dialami oleh pejuang Islam dipenjara Israel dan di Guantanamoa Bay. Jam 2 pagi datang juru x-ray dengan portable x-ray dan dada saya di - x-ray Pagi esoknya, doktor India, Dr.Ravidran datang balik dan melihat x-ray. Sekali lagi nasib tak menyebelahi saya, tiub perlu ditarik keluar lagi. Jahitan dibuka semula dan tiub ditarik dan tempat yang ditebuk dijahit semula. Kemudian saya di-X-ray sekali lagi dan kali ini baru berjaya dan dapatlah susu(TPM) dimasukkan. Maksudnya saya telah 3 kali dibedah dalam sehari. Malang sekali lagi kerana tiub itu cuma bertahan 2 hari untuk dimasukkan susu, tiub bocor dan terpaksa dibuang untuk mengelak jangkitan. Senangnya doktor, tak tahukah dia bagaimana sakitnya saya! Saya dibenarkan makan secara biasa dan esoknya dibenarkan balik. Bulan Jun paling lama saya dimasukkan di wad 2 INTAN HUSM KUBANG KERIAN DAN 1 Selatan HUSM.

Kita lupakan dulu kisah saya masuk wad kerana wad adalah rumah nombor dua saya sejak sakit kanser. Sejak saya makan SUSU LEBAH saya rasa bertenaga tetapi timbul kesan sampingan daripada pengambilan UBAT SUTENT (Oral Chemoteraphy) iaitu lebam di tapak kaki yang menyebabkan saya tidak dapat berjalan. Saya pergi ke KLINIK Bachok dan M.A.Aminuddin beri cuti 2 hari bersama losen untuk disapu di tapak kaki dan Oral Aid untuk disapu di lidah saya yang pecah(Ulser)

Hari Rabu saya ada temujanji dengan Profesor Madya Hasanah Che Ismail, seorang Pakar Pysho-Canser. Saya tidak mahu bercerita panjang kerana anda boleh lihat arkib saya di bawah tajuk What My Doctor Said.

Sambung lain kali kerana isteri ajak makan malam. .....Wassalam.

Tuesday, January 26, 2010

TOKOH-TOKOH GURU

Tokoh Guru
Anugerah tokoh Guru diperkenalkan semenjak tahun 1972. Anugerah ini menjadi lambang pengiktirafan kerajaan terhadap pengorbanan, kewibawaan serta sumbangan mereka sepanjang tempoh perkhidmatan. Sehingga tahun lalu, seramai 127 pendidik dan bekas pendidik sudah dianugerahkan pingat tersebut semenjak 1975 berdasarkan kriteria khusus yang ditetapkan.

Antara kriteria itu ialah calon mempunyai rekod perkhidmatan cemerlang di bilik darjah, sumbangan cemerlang kepada profesion keguruan dan pendidikan, pembabitan aktif dalam kegiatan luar bilik darjah serta khidmat masyarakat, di samping kecemerlangan dalam bidang lain.

Dari segi syarat pemilihan calon Anugerah Tokoh Guru Kebangsaan pula, mereka hendaklah merupakan warganegara Malaysia yang dilahirkan di negara ini; seboleh-bolehnya dipilih daripada kalangan tokoh yang sudah dianugerahkan gelaran Tokoh Guru pada peringkat negeri; berumur 50 tahun atau lebih, sama ada berkhidmat atau sudah bersara; sedang atau sudah berkhidmat sebagai guru, pengetua, guru besar, pesyarah atau pentadbir dalam perkhidmatan pendidikan.

Selain itu, pemilihan calon juga boleh dibuat ke atas tokoh yang sudah meninggal dunia, manakala kesatuan perkhidmatan keguruan pula berpeluang membuat pencalonan pada peringkat negeri dan kebangsaan.

Setakat ini, tahun paling ramai menerima anugerah ialah pada Hari Guru 1977, iaitu seramai tujuh (7) orang. Barisan penerima sulung anugerah berprestij itu ialah Zainun Munshi Sulaiman, Mohd Nor Ahmad, Ting Pin Sung, A.V. Perumal dan Tan Chong Bee.

Pada tahun 2008 sebanyak empat Tokoh Guru dipilih iaitu seorang Tokoh Kepimpinan Pengurusan Pendidikan dan tiga orang Tokoh Guru Kebangsaan. Masing-masing menerima sebanyak RM10,000 bersama pingat Tokoh Guru yang telah disampaikan oleh YAB Perdana Menteri pada 16 Mei 2008 sempena sambutan Hari Guru peringkat kebangsaan yang telah diadakan di Melaka.


Rekabentuk Pingat Tokoh Guru

Bentuk
Dari bentuk bulat 6 cm dibahagi menjadi 5 pepenjuru. Lima pepenjuru ini melambangkan 5 prinsip Rukun Negara. Bentuk keseluruhan menyerupai bentuk bintang dengan 14 penjuru yang mewakili 14 buah negeri di Malaysia.

Corak
Kerawang adalah merupakan satu corak tradisional dan melambangkan kemalaysiaan. Corak ini juga melambangkan bidang perguruan yang merupakan satu kesenian yang indah murni.

Warna
Warna keemasan melambangkan kemurniaan dan kesucian niat serta jasa-jasa guru. Warna ini juga mencerminkan jasa bakti seseorang guru itu adalah seteguh emas.



Penerima Anugerah Tokoh Guru

2008
En. Abu Bakar Bin Shawkat Ali
En. Krishnasamy a/l Kapaya
Y. Bhg. Dato’ Dr. Hj. Zulkarnain Bin Hj. Abd. Rahman

2007
En. Gerald Lee Liong Ai
Dato Haji Abdul Majid Bin Omar
Dato Haji Muhamad Bin Mustaffa
Tan Sri Datuk Dr Wan Mohd Zahid Bin Mohd Nordin

2006
Pn. Azizah Bt. Haji Md Taib
Y. Bhg. Prof Dr. Hj. Hussein Bin Haji Ahmad
Y. Bhg. Datuk Wira Haji Borhan Bin Md Yaman
Y. Bhg. Prof. Emeritus Tan Sri Dato’ Dr. Awang Had Bin Salleh

2005
YM Engku Tik Azizah Bt Engku Malek
Haji Abdul Mana Bin Mohamed Noh
Haji Ramli Bin Haji Ahmad
Teo Huat @ Teo Teck Huat
Haji Ghazali Haji Yusuf

2004
Tn. Hj. Md. Ismail Zam Zam
Cik Alice Wee Siew Eng
En. Krishnasamy Tambusamy
Pn. Hjh. Wan Safinah Hj. Saleh
En. Ali Suhaili

2003
Pn. Sri Aisha Hj. Shamsuddin
Tn. Hj. Sulaiman Mohd. Nawi
Tn. Hj. Hussain Hj. Paris
En. M.P. Rangganathan
En. Ho Thean Sung

2002
Tn. Hj. Abd. Karim Abdullah
Tn. Hj. Khamis Noyo
Tn. Hj. Abd Hamid Hj. Noor Mohamed
Cik Hjh. Nasriah Hj. Maghribi
En. Nagaratnam Pennurengan

2001
Tn. Hj. Mohamed Saat Bongkek
En. Abang Hamdan Jas
Pn. Hjh. Siti Aishah Hj. Ab. Rahman
Tn. Hj. Sulaiman Samad
En. Robert David

2000
Pn. Nik Faizah Mustapha
Tn. Hj. Tawi Yaakub
En. Cheong Yong Kwong
Tn. Hj. Abdul Ghani Wahab

What My Doctor Said

I spent one hour outside clinic day, today, with my patient who is suffering severe anxiety and depression. I learnt a lot from him today. Yes, the patient is a He. I never perceived him to be severely depressed until in the last clinic session, when I got an extra DASS-21 questionnaire with me and casually asked him to rate his psychological symptoms. Most of his responses were circled as 3.

I was tricked into underestimating his depression and anxiety, because he always looked smart and smiling when he met me in the clinic sessions. Now, retrospectively, I remembered he had cried tears on two previous visits.

In psychiatry, we are always reminded to take suicidal attempt by males as serious. I guess, similarly, we shouldn’t take lightly male patients who keep coming for complaint of depression. My mistake and that I’ve to admit. I hope the special one hour therapy to him today will make up for my previous negligence and over reliance on psychiatric medications.

I thought him NLP and gave him a Time Line Therapy. I figured out that Time Line is so easy to conjure, but today I have to figure out its significance in a person who is so depressed and carrying loads of emotional baggages. He can’t come up with any form of Time Line, even after a lot of explanation and example. He shared the same spot with all the traumas from his past. Oh dear, then only I could feel the real proportion of his suffering. In today’s therapy, I showed the patient a way to figure out my own Time Line and encourage him to borrow mine and use it with the exercises I thought him to do.

After the session, he was smiling at me and with all the courage he had, he reflected to me that we “manusia” never want to model our Creator. He said that God never take significance of all those negative and undesired things that human conducted or experience once at a certain point in human's life, he or she repented. Now, how come people like him keep loads of bad memories and emotions on his shoulder. He felt and was feeling the strain in his neck and shoulders. Before I could say anything....... his smile became broader and livelier, and he added, ”Yes Doc, I know how to talk but didn’t know how to get out of my problem.”

My dear patient, “Knowing is not enough! Do the exercises I thought you and do it repeatedly.” You have to work for your freedom and it is so easy once you know how to do it.

SWEET MEMORY AT SABAH





Saya posting di SMK Menggatal Sabah pada Jun 1090. Emak saya berat nak lepaskan saya tetapi nak kerja, kena pergi jugalah. Inilah pertama kali saya naik kapal terbang bersama teman baik ku Aziz tetapi dia kena mengajar di Sarawak, jadi dia turun di Kuching, sedangkan saya meneruskan penerbangan ke Kota Kinabalu, Sabah. Semasa di Sek.Men.Berasrama Penuh Sabah di Kota Kinabalu, saya ditertawa kawan-kawan kerana di tempatkan di SMK Menggatal, "menggarulah" kau kata mereka.

Pagi esoknya saya dibawa menaiki Land Rover dan dibawa melalui Bukit Bendera, maka risaulah saya kerana hutan melindungi cahaya matahari. Rupa-rupanya ia cuma 12 batu dari Kota Kinabalu. Bila saya lapor diri, Ahmad Ruwiyani kawan seunivesiti, dan Cikgu Najib jua kawan seuniversiti mengajar di situ. Saya tinggal dengan Cikgu Najib seminggu sebelum tinggal di asrama dan dilantik menjadi Warden.

SAya berterima kasih kerana mendapat kawan baru di asrama iaitu Us.Mokhtar sebagai Ketua Warden (Berasal dari Pulau Belanga,Kedai Lalat - kami terus berkawan baik hingga kini),Cikgu Wahab dari Negeri Sembilan.

Saya mengajar Tingkatan 6 Rendah iatu Bahasa Malaysia dan Sejarah Islam. Tingkatan 6 di sana ramai pelajar suku Kadazan-Dusun yang kebanyakannya beragama Kristian,ada juga suku Bajau beragama Islam.

Beberapa nama yang masih saya ingat, iaitu Ketua Pengawas Perempuan,Norita Madina dari Kota Marudu, Maspiah Jusilee Ketua Pengawas Asrama, Ilham, Jenny,Caroline dan bekas Ratu Keamatan yang saya dah lupa namanya tetapi memang cantik. Pelajar kat sana cantik-cantik terutama keturunan Sino-Kadszan. Kalau bekas murid saya baca blog ini boleh hubungi saya melalui e-mail : ismailzaini55@gmail.com.

Semasa di SMK Menggatal, saya adalah pemain perseorangan utama sekolah bersama Cikgu Sabtu, Cikgu Sapawi(terima kasih contact saya dan beritahu Cikgu Zul dah meninggal). Saya pernah bermain beregu dengan Cikgu Baharom dalam Kejohanan Tertutup SK Inanam dan berjaya mengalah Matlan Marjan di peringkat awal. Matlan Marjan adalah pemain bola Malaysia, seorang penyerang berbakat. Beliau menjaringkan dua gol ketika Malaysia menentang England walaupun Malaysia kalah 4 - 2. Namun begitu dalam perlawanan akhir, saya bertemu balik dengannya. Akibat keletihan saya kalah dalam rubber set. Jadi Naib Juaralah. Selepas tu Matlah Marjan tenggelam dalam arena bola sepak akibat dikatakan terlibat dalam rasuah. Masa itu ramai pemain bola sepak Malaysia dibuang daerah akibat terlibat dengan rasuah dan bola sepak negara mengalami zaman suramnya hinggalah Dis.2009 mendapat Pingat Emas di Sukan SEA Laos.

Saya juga bermain bola dan posisi penyerang. Saya pernah menjaring hatrick ketika bertemu dengan sebuah agensi kerajaan di Sabah. Saya masih ingat guru-guru SMK Menggatal yang bermain bola sepak iaitu Cikgu Sapawi(midfield_),Cikgu Kamarudin dan Kamaruddin JR, Cikgu Vasu, Jasmi,Margali,Azizul, Nordin,dll.

Pada tahun 1990, saya bersama Cikgu Zaki dan birasnya, mendaki Gunung Kinabalu. Sungguh indah pemandangan di atas gunung, rasa macam berada di Switzerland. Saya mula mendaki dari kaki gunung jam 8 pagi dan sampai di Gunting Laganan iaitu tempat persinggahan jam 1.00 petang. kami berehat di motel. Harga sepinggan mee goreng masa itu RM 15.00. Memang mahal kerana kosnya yang tinggi, gas dipikul oleh porter dari kaki gunung ke motel,kuat sungguh mereka.

Jam 3 pagi, kami dikejut untuk naik ke Puncak Kinabalu, Low's Peak yang ketinggiannya 4000 meter dari aras laut dan gunung tertinggi di Asia Tenggara. Lebih kurang jam 6 kami tiba di puncak. Selepas melihat matahari naik, jam 9 pagi kami turun ke motel dan terus ke kaki gunung.

1994 saya mohon pulang ke Kelantan dan mengajar di SMK Raja Sakti, Kota Bharu.

SERI RENGAS CHALET






Rumahku terletak di tepi sungai Kemasin. Dulu sebelum sakit, aku sering berehat di tepi sungai melihat ikan patin melompat, melihat orang kampung menahan pukat dan tauk. Kini aku bercadang untuk membina Chalet sebagai tempatku berehat jika Allah memberi kesembuhan sepenuhnya kepadaku, kalau tidakpun, aku akan membina "payung" di tepi sungai. Bila saudara-mara dan kawan-kawan datang bolehlah minum di tepi sungai sambil melihat panorama indah di sungai Kemasin.

TOKOH DATANG DAN PERGI

Sejak saya jatuh sakit pada hari raya puasa ke enam 2006(Nov), ramai orang dekat dengan saya dah pergi menemui Penciptanya, bermula dengan Bapa Mertua Hj.Ibrahim, kawan baik saya Pen.Pegawai PPD Bachok, En.Jalaluddin dan dan beberapa lagi saudara mara dan kawan-kawan. Dan yang paling meninggalkan kesan ialah pemergian Abe Latif yang mengalami kanser usus, ia dibedah hampir sama dengan saya di wad 2 Intan HUSM. Selepas dibedah, dia yang tinggal di Penambang sanggup datang ke rumah saya untuk menziarahi saya, dia meninggal pada tahun 2008. Tabahkan hati Kak Lah.

Artis pula, bermula dengan pelawak wanita dan yang paling berkesan sehingga saya menangis teresak-esak bila Us.Asri Rabbani meninggal, esoknya ada temuramah di TV) bersama ahli kumpulan Rabbani.

Tokoh politik pula yang terakhir ialah Tun Ghazali, seorang pejuang bangsa. Moga roh mereka semua di tempatkan bersama orang-orang soleh.

Saturday, January 23, 2010

Melaka Lebih Dahulu Maju Dari Amerika Syarikat

Assalamulaikum!


Kita lupakan dulu kisah tentang kanser, kita bincang tentang politik dunia.




Mana lebih dahulu bertamadun, orang Melayu atau Amerika . Kita lihat kepada sejarah.
Kerajaan Melaka diasaskan oleh Parameswara pada tahun 1400. Baginda berasal dari Palembang dan akibat perebutan dalam Kerajaan Sailendra, baginda lari ke Temasik(Singapura) dan menubuhkan kerajaan di sana selepas membunuh wakil Kerajaan Siam di sana iaitu Temagi. Situasi ini menimbulkan kemarahan Kerajaan Siam dan untuk mengelak daripada di serang Siam, baginda melarikan diri ke Melaka(sedikit berbeza dengan versi Sejarah Melayu) Melaka di beri nama berdasarkan pokok Melaka tempat Parameswara berteduh. Mengikut Sejarah Melayu, baginda melihat anjingnya ditendang oleh kijang tetapi versi ini bercampur mitos dan tidak boleh dijadikan sumber sejarah. Sejak penubuhannya, Parameswara telah berjaya memajukan Melaka dan akhirnya baginda telah memeluk agama Islam dan memakai gelaran Megat Iskandar Syah. Melaka telah mengadakan hubungan diplomatik dengan Kerajaan China dimana pada tahun 1403 Laksaman Yin Chin telah tiba di Melaka dan Melaka kemudian menjadi negeri naungan China dibawah Maharaja Yung Lo. Serangan Siam ke atas Melaka telah dapat dikalahkan oleh Bendahara Tun Perak yang ketika itu menjadi Penghulu di Selangor. Hasil sumbangannya, Sultan Muzaffar Syah telah melantik beliau sebagai Bendahara Melaka. Melaka terus maju hinggalah diperintah oleh Sultan Mahmud Shah, seorang raja yang zalim. Baginda sanggup membunuh Bendahara Tun Mutahir hanya kerana fitnah dan kerana Tun Mutahir mengahwinkan anaknya Tun Fatimah dengan Tun Ali tanpa memberitahu Sultan Mahmud bahawa beliau ada anak perempuan yang cantik. Seluruh keluarga Tun Mutahir termasuklah Tun Mutahir sendiri telah dibunuh, yang tinggal cuma Tun Fatimah, itupun kerana hendak dijadikan isterinya. Inilah punca kejatuhan Melaka seperti yang dinyatakan oleh pegawai Portugis.


Sekian dulu untuk Melaka, kita cerita lain kali, kita lihat pula Amerika Syarikat yang sekarang ini menjadi polis dunia. Benua Amerika ditemui oleh Christoper Columbus lebih kurang tahun 1450-an. Dulunya orang barat takut belayar jauh kerana mereka beranggapan dunia ini terhampar, jika belayar di laut, mereka akan sampai ke hujung dunia dan hilang lesap. Sebenarnya Christopher Columbus nak ke India tetapi sampai di benua Amerika, sebab itu orang asli Amerika mereka panggil Red Indian. Sejak penemuan benua Amerika, banyaklah kuasa barat yang kuat masa itu mula menjajah benua Amerika iaitu England, Perancis dan Sepanyol. Sepanyol bertapak di Mexico dan menjalin hubungan dagang dengan Filipina kerana Filipina adalah tanah jajahan mereka selepas Ferdinand Magelland menemuinya lebih kurang tahun 1560-an. Ferdinand Magelland adalah orang pertama mengelilingi dunia tetapi sebenarnya bukan dia, tetapi anak kapalnya kerana dia mati semasa berperang di Filipina, jadi tak sampai semula ke Sepanyol. Mengikut Harun Aminurrashid dalam novelnya Panglima Awang, Panglima Awang adalah orang pertama mengelilingi dunia kerana dia ditawan oleh Portugis di Melaka dan dibawa balik ke Portugis dan ditukar nama ke Enrique. Ferdinand orang Portugis tetapi telah tukar kerakyatan kepada Sepanyol selepas tinggal di sana dan dibawa bersama Enrique(Panglima Awang). Beliau sangat sayang kepada Panglima Awang kerana banyak menolongnya dalam menangani keganasan anak kapalnya. Dengan ilmu persilatan Melayu, Panglima Awang dapat mengalahkkan anak-anak kapal yang merusuh.




Apabila Ferdinand Magelland mengelilingi dunia atas galakan Putera Henry Pelaut, beliau membawa bersama Panglima Awang.Mereka belayar dari Sepanyol ke Benua Amerika merentasi Lautan Pasifik dan akhirnya sampai di Filipina. Dalam satu pertempuran di Filipina, Ferdinand Magelland telah meninggal dunia dan Panglima Awang pulang ke Melaka. Jadi kalau mengikut pengarang Harun Aminurrashid, Panglima Awang adalah manusia pertama mengelilingi dunia tetapi disebabkan tiada dokumen yang menyokongnya, maka sejarah telah menobatkan Ferdinand Magelland sebagai manusia pertama mengelilingi dunia walaupun dia mati sebelum sampai di Melaka tempat dia boleh dikira memulakan pengembaraannya mengelilingi dunia.


Kembali kepada Amerika Syarikat, semasa Melaka mencapai zaman kegemilangannya, Kerajaan Amerika Syarikat belum ada. Orang-orang England telah meneroka Amerika dengan membuka ladang dan lombong di sana. Mereka telah membawa hamba abdi dari Afrika untuk bekerja di sana. Perhambaan berterusan sehingglah Abraham Lincoln berjuang menghapusnya. Amerika Syarikat merdeka dari England kalau tak silap 1879 selepas Peristiwa Teh Boston dan George Washington menjadi Presiden Pertama Amerika Syarikat.


Oleh itu, jelas kepada kita bahawa Amerika lebih kemudian daripada Melaka, jadi orang Melayu lebih dahulu bertamadun dari Amerika. Malangnya Portugis mengalahkan Melaka 1511 akibat sikap pemerintah yang zalim dan rasuah serta perpecahan antara Melayu dengan India Muslim serta khianatnya seorang Jawa yang memberitahu wakil Portugis iaitu Lopez de Sequira bahawa anak buahnya telah dibunuh oleh Sultan Mahmud. Peristiwa ini berlaku 1509. Bila mendapat tahu anak buahnya di darat telah dibunuh, Lopez de Sequira telah lari ke Goa, India dan melaporkan kepada Alfonso de Albuquerque. Maka diseranglah Melaka dan tewaslah Melaka kerana mereka hanya bersenjatakan peralatan tradisional, sedangkan Portugis menggunakan senjata yang agak moden seperti meriam dan senapang.


Melaka dijajah oleh Portugis dari 1511 hingga 1641 apabila orang-orang Melayu Johor dan Belanda mengepung Kota A Farmosa. Sir Francis Xavier yang datang memberi semangat kepada orang Portugis supaya jangan menyerah kalah walaupun dikepong oleh Belanda melalui jalan laut dan oleh orang-orang Melayu Johor dari barat, akhirnya menyerah kalah apabila kekurangan makanan berlaku dalam kota Melaka. Malang sekali lagi orang Melayu, walaupun mereka bertungkus-lumus berjuang, Melaka dijajah Belanda dari 1641 - 1795. 1795 hingga 1819, Melaka dijajah oleh Syarikat Hindia Timur Belanda melalui Perjanjian Surat-surat Kew. Perjanjian antara England dan Belanda dibuat kerana berlaku Perang di Eropah antara Raja Napoleon Bonaparte dari Perancis dengan negara-negara Eropah. Belanda jatuh ke tangan Napoleon dan Raja Belanda berlindung di England. Untuk mengelakkan Indonesia dan Melaka jatuh ke tangan Perancis yang ketika itu bertapak di Indo China(Vietnam, Laos,Kemboja), maka Syarikat HindiaTimur Inggeris memerintah di Indonesia dan Melaka. Masa itu Sir Stamford Raffles menjadi Gabenor di Jawa. 1819 Perang tamat di Eropah bila England menewaskan Perancis dalam Perang Waterloo. Belanda kembali ke Indonesia dan Melaka.


Rasa kehilangan Jawa yang strategik menyebabkan Sir Stamford Raffles mencari kawasan lain dan akhirnya menemui Singapura yang dikuasa Temenggung Ibrahim kalau tak silap, Akhirnya melalui tipu muslihat, Raffles menjajah Singapura 1819 dan kemudiannya menjajah Melaka 1824 melalui Perjanjian Inggeris-Belanda 1824. Malang sungguh nasib bangsa Melayu. Dari sebuah empayar yang besar, kini dijajah orang hinggalah seluruh Tanah Melayu dijajah British iaitu Pulau Pinang 1786 oleh Sir Fracis Light, Perak melalui Perjanjian Pangkor 1874 dan diikuti negeri-negeri lain, satu demi satu jatuh ke tangan British. Negeri terakhir jatuh ialah Johor yang secara sukarela di bawah Maharaja Abu Bakar menjadi negeri naungan British di bawah Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu bersama Terengganu, Kelantan, Kedah dan Perlis, sementara Perak, Selangor,Negeri Sembilan dan Pahang menjadi Negeri Melayu Bersekutu. Pulau Pinang, Melaka dan Singapura menjadi Negeri-Negeri Selat.
Oleh itu jelas kepada kita bahawa orang Melayu lebih dahulu maju berbanding Amerika Syarikat tetapi kenapa kita sekarang ketinggalan berbanding Amerika. Tepuk dada tanya iman. Saya akan ulas dilain enteri . Rasa mengantuk dah. Prof.Madya Dr. Hasanah Che Ismail, doktor yang merawat saya kerana kanser di Hospital Universiti Sains Malaysia Kubang Kerian diharap membacanya dan memberi komen.


3.15 pagi.




Posted by Zaitie at 10:08
0 comments:

Post a Comment



Home
Subscribe to: Post Comments (Atom) International History and Comments
Apple Google Microsoft
Much-Hyped Apple Tablet Must Go Beyond E-ReadingNPR
- Jan 23, 2010
- 1 hour ago
Apple may to try to answer that question Wednesday, when it's expected to announce a tablet or notepad-sized media device, which would be available for ...
Related Articles »
clipped from Google - 1/2010
Read all 'color Kindle' posts in CraveCNET
- Jan 23, 2010
- 12 hours ago
by David Carnoy Most of the talk recently has been about Apple's looming event on January 27, where it's been widely reported that the company will unveil a ...
Related Articles »
clipped from Google - 1/2010
Apple Said to Talk to McGraw-Hill, Hearst About Tablet ContentBusinessWeek
- Jan 23, 2010
- 9 hours ago
23 (Bloomberg) -- Apple Inc. has held talks with Hearst Corp., McGraw-Hill Cos. and Hachette Book Group about putting their publications on its tablet ...
Related Articles »
clipped from Google - 1/2010
Apple In Talks With Microsoft Over iPhone Default BrowserdBTechno
- Jan 23, 2010
- 1 hour ago
Boston (DbTechNo) - The rivalry brewing between Google and Apple is no secret, and now if rumors are accurate the latter will be getting a leg up on the big ...
Related Articles »
clipped from Google - 1/2010
powered by

Followers

Blog Archive
▼ 2010 (1)
▼ January (1)
Melayu atau Amerika lebih dahulu bertamadun
About Me

zaini Tie
B.A Hons dan Diploma Pendidikan Universiti Malaya Kuala Lumpur. Belajar Kitab Darus Samin, Faridah , Hidayatussibyan, dll. Disahkan Kanser Perut dan bedah 18 Nov 2006.
View my complete profile

PULANGNYA KE RAHMATULLAH AL-SULTAN JOHOR

Maka sampailah ketentuan Allah, maka Sultan Johor,Sultan Iskandar telah dijemput oleh Malaikat Izrail untuk menemui Penciptanya. Moga rohnya dirahmati Allah dan ditempatkan bersama orang-orang yang soleh.Usahlah lagi kita menceritakan keburukannya, biar ia menjadi lipatan sejarah dan menjadi pengajaran kepada kita semua. Setiap yang hidup pasti akan mati, usahlah kita membangga diri dengan pangkat yang ada,rumah yang besar, kereta Merc atau sebagainya kerana semua akan ditiggalkan dan yang kita bawa hanya amal yang baik,sedekah yang berkekalan dan anak yang soleh. Pandanglah ke bumi yang dipijak, jangan hanya memandang bintang di langit yang entah bila kita akan sampai ke sana. Marilah kita beramal sebagai bekal kita di akhirat nanti yang tidak ada kesudahannya. Di dunia ini walau bagaimana sakitpun kita, insya Allah jika ditakdirkan Allah kita sembuh, kita sembuh, dan jika kita ditakdirkan matipun, kita kena redha kerana siapalah kita, kita adalah hamba Allah dan terserahlah kepadaNya apa yang Dia hendak lakukan kepada kita dan semuanya telah tertulis sejak azali. Semua Allah telah tetapkan tetapi sebagai manusia, kita kena berusaha kemudian baru bertawakkal kepadaNya. (golongan ustaz, sila betulkan jika salah - guna komen melalui e-mail Gmail.com)

Sejarah kesultanan Melayu bermula dengan kedatangan Parameswara dari Palembang ke Temasik(Singapura). Baginda adalah anak Raja Sailendra tetapi akibat perebutan takhta di sana, beliau ke Singapura bersama Bendahara dan diberi nama Singapura kerana baginda berjumpa Singa di sana(mengikut Sejarah Melayu). Semasa di Singapura, baginda telah membunuh wakil Siam di sana bagi membolehkannya menjadi Raja. Ini menimbulkan kemarahan Kerajaan Siam dan mahu menyerang Singapura, oleh itu baginda lari ke Melaka.

Mengikut Sejarah Melayu,ada seorang pendakwah Islam datang ke Singapura dan untuk berdakwah, ia merenung batang pinang dan batang pinang terbelah dua .Permaisuri raja terkejut dan pengsan. Raja amat marah dan mencari pendakwah tersebut dan berjaya dibunuh. Anehnya mayatnya telah ghaib dan dijumpai di Langkawi.
Tidak lama kemudain Singapura dilanggar todak, maka ramailah yang mati. RAja pergi ke pantai untuk melihat peristiwa tersebut, tiba-tiba melayang seekor todak dan mengenai baju Raja hingga koyak.

Ada seorang budak telah melihat kajadia itu dan mencadangkan kepada Raja supaya menanam batang pisang. Hasil daripada kebijaksanan budak tersebut, banyaklah ikan todak yang terlekat muncungnya
Baginda mendapati Melaka sangat strategik dan menjadikan Melaka kerajaannya. Pada masa itu melaka dihuni oleh suku laut. Mengikut Sejarah Malayu,nama Melaka diambil sempena peristiwa ganjil yang berlaku iaitu anjing Raja bernama Pasai telah ditendang oleh kijang yang dikejarnya.Maka dengan kejadian aneh itu, baginda bertanya apakah nama tempat itu tetapi semua tak tahu, lalu baginda bertanya kepada Bendahara, apakah nama pokok tempat baginda berteduh, jawab Temenggung, itulah pokok Melaka. Maka sejak itu Mekalalah nama negeri tersebut.(Catatan: Sejarah Melayu adalah Sastera Sejarah dan ianya tidak boleh dijadikan sumber sejarah kerana bercampur aduk dengan unsur mitos dan lagenda tetapi saya masukkan di sini sebagai sumber pengetahuan.)

Setelah beberapa lama di Melaka, baginda bermimpi berjumpa Rasulullah dan dalam mimpinya baginda disuruh oleh Rasulullah supaya memeluk Islam apabila ada pedagang Arab tiba di Melaka. Apabila baginda tersedar, baginda melihat bagida telah dikhatankan(Sejarah Melayu). Pada sebelah petangnnya baginda melilat pedang Arab yang diketuai Makhdum Ab.Aziz bersolat di pantai dan baginda mendapati ianya serupa dengan apa yang baginda libat di dalam mimpi. Bagi baginda pun memeluk Islam dan menukar namanya kepada Megat Iskandar Syah.

Baginda diganti oleh Sri Maharan. Baginda mempunyai 2 orang anak iaitu Raja Ibrahim dengan isterinya Puteri Rokan,oleh itu baginda adalah anak gahara, abangnya Raja kasim adalah anak dengan wanita India Mulim bernama Mani Purindam. Apabila Raja Sri Maharaj mangkat, pembesar melantik Raja Ibarhim menjadi Sultan dengan gelaran Eri Parameswara Dewa Syah. Raja Kassim tidak puas hati lalu lari meniggalkan istana dan menjadi nelayan. Raja Kasim ada Bapa Saudara bernama Tun Ali. Tun Ali menggalak Raja Kasim merampas takhta. Maka berlakulah rampasan kuasa dan terbunuhlah Raja Ibrahim. Bendahara Wak Raja sedih dengan apa yang berlaku telah membunuh diri dengan meminum racun. Anaknya Tun Perak melarikan diri ke Kelang dan kemudian menjadi penghulu di sana.

Raja Kassim yang berjaya dalam rampasan kuasa tersebut dengan bantuan baba saudaranya Tun Ali telah memakai gelaran Sultan Muzaffar Syah, sultan Melaka pertama yang memakai gelaran Sultan. Tun Ali telah dilantik sebagai Bendahara tetapi umurnya telah lanjut. Sultan Muzaffar pula telah berkahwin dengan Tun Kudu, adik Tun Perak.
Siam yang marah dengan pembunuhan Temagi telah menyiapkan tenteranya untuk menyerang Melaka pada tahun 1498(?). Maka Sultan Muzaffar Syah telah mengarahkan semua negeri jajahan takluk Melaka menhantar tentera bagi mempertahankan Melaka. Maka semua negeri menghantar tentera termasuklah Tun Perak. Mengikut Sejarah Melayu, apabila mengadap Sultan Muzaffar, maka ada pembesar yang menyindir Tun Perak kerana membawa anak isteri ke Melaka untuk berperang. Tun Perak menjelaskan ia membawa anak isteri supaya tenteranya berperang bersungguh-sungguh kerana jika kalah, bukan sahaja mereka yang terbunuh tetapi anak isteri juga terbunuh. Maka diamlah segala pembersar yang hanya pandai mengampu sultan itu.

Maka berlakulah perang antara tentera Siam dan Melaka di Batu Pahat tetapi dengan kehebatan Tun Perak, Siam dari Singgora itu telah dikalahkan.

Selepas peristiwa tersebut, Sultan berfikir mahu menjadikan Tun Perak (abang iparnya) sebagai Bendahara kerana daya kepimpinannya.



Saya dah penat menaip, saya sambung lain kali, tambahan pula ada tamu, Us.Saripudin. Kepada pesakit kanser, saya harap dengan membaca sejarah Melaka ini, fikiran itu boleh tenang sikit, jangan asyik dok fikir tentang penyakit kita . Hidup perlu diteruskan. Berpantang maut sebelum ajal. Selalunya solat hajat, Qiamullail dan berzikir serta berselawat kepada Nabi Muhammad saw.

Allah hu Akbar.


Wassalam.

Tuesday, January 19, 2010

KE MAKAM KASIH




Semerbak mewangi melor pagi
menemani makam Kekasihku di alam barzakh
Moga Sayang bahagia di sana
bersama para syuhada dan solehin.

Sayang,

Abang datang untuk kesekian kalinya,
bersama cahaya matamu
setiap minggu sayang
kami sedekah Yasin dan al-Fatihah


Sayang,

Anak sulung kita dah Tingkatan 4
Abang tak kisah dia tak cemerlang
kerana hospital rumah kedua kami
tidur di lantai simen menjadi lumrah anak
menemani abang mederita sakit

Sayang,

Anak kedua kita dah Tingkatan 3
Dia cemerlang dalam pelajaran
Akhir tahun Tingkatan 2 dia dapat 8A 1B
Tempat ketiga di Kelas 2A1

Sayang,

Sayang tak pernah meminta abang menjaga mereka dengan baik
kerana sayang seorang pendiam
Pun begitu, abang dah laksanakan tugas abang
Keduanya dah Khatam al-Quran
Solat tak tinggal
Setiap malam baca Yassin
Setiap Jumaat menziarahi kubur sayang

Sayang,

Abang terpaksa mencari pengganti sayang
kerana hidup perlu diteruskan
Dia seorang wanita yang solehah
menjaga anak-anak kita sepeti anak sendiri
memberi mereka didikan agama
sebagai bekal di dunia dan akhirat nanti

Sayang,
Abang kini menderita sakit seperti Sayang
baru kini Abang dapat rasa bagaimana sakitnya Sayang dulu
bertarung nyawa melawan kanser
moga Allah memberi ganjaran pahala untuk sayang
dan mendapat syurga Jannatul Firdaus

Sayang,

Abang dan anak pulang dulu
Jumaat depan, umur panjang kami datang lagi
sedekahkan Fatihah dan Yassin untuk sayang.

Sayang,

Bersemadilah dengan aman dengan rahmat dari Allah s.w.t.



19.01.2010
9.15 pagi

Monday, January 18, 2010

MINGGU KEDUA PERSEKOLAHAN

RM 280.00 SEBOTOL (KAPSUL SUSULEBAH @
ROYAL JELLY)


Ini makanan tambahan saya, ia dapat membunuh sel-sel kanser dan mencegah daripada serangan kanser, terbukti melalui kajian .Selepas memakannya saya rasa bertenaga walaupun sedang menjalani "Target Theraphy"(Oral Chemoteraphy) Lawati webnya: susulebah.com. Siapa berminat boleh hubungi saya : Cikgu Zaini 012-9648569. Ia sebagai alat, Allah yang menyembuhkan.
Penggunaan:
A. Mencegah : 1 biji sehari
B. Tahap 1 & 2 : 2 biji sehari. makan malam atau pagi
C. Tahap III & IV : 2 biji pagi dan 2 biji malam
Ambil 2 jam sebelum atau selepas makan ubat hospital.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
14-01-10 ------------------ TALQIM ZIKIR OLEH TUAN GURU KEPADA US.SARIPUDDIN



KELEBIHAN KALIMAH LA ILA HA ILLAH:


Jika diletakkan kalimah La ila ha illah di sebelah neraca timbangan dan sebelah lagi dunia dan seisinya , maka berat lagi kalimah tersebut.


Seafdal-afdal zikir ialah La ila ha illah.


Banyakkan zikir ini di samping perbanyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad saw dan beristighfar kepada Allah.


Marilah kita banyak berzikir kepada Allah supaya hati menjadi tenang. Jangan terpengaruh dengan meditasi agama lain seperti yoga kerana ia telah diharamkan oleh Majlis Fatwa kebangsaan.



15-01-10 ___________solat Jumaat________





16.01.10

Dressing di klinik Bachok dan ke Pasar Tani. Just chatting with seller from Thailand and Pak Teh Selamat. Met Cikgu Mat Isa. I,m bought torchlight and traditional medicine for my dad.



17.01.10


Give Tazkirah and Doa at Weekly Ceremony. My foot feel pain. Can't walk


18.01.10


I.m took sickleave at Klinik Bachok because cant go to school. I cant walk normally. Met Cikgu Sulasmi at Bachok Market, my old friend at SMK Bachok. She is my member at Persatuan Silat Seni Gayung Malaysia at SMK Bachok when we are form six.

Give Susulebah to Mak Yah


Thursday, January 14, 2010

SEKOLAHKU TERBILANG

Keistimewaan/Watak/Imej/Identiti Sekolah


SMK Kandis merupakan sekolah menengah yang paling luar bandar dalam PPD Bachok, tidak mempunyai kemudahan pengangkutan awam dan banyak bergantung kepada pengangkutan sendiri.

Lebih dari 90% muridnya adalah terdiri daripada anak petani, nelayan dan buruh kasar dan 100 % adalah berbangsa Melayu dan Islam.

Pencapaian akademik pada tahun 2004 di peringkat PMR dan SPM amat membanggakan dari segi peratus kualiti dan kuantiti dimana SMK Kandis berada di tiga tempat teratas mengikut ranking PPD Bachok.

Walaupun pencapaian PMR dan SPM 2005 menunjukkan sedikit penurunan dari segi kuantiti tetapi menunjukkan peningkatan dari segi kualiti.

Pada tahun 2005 SMK Kandis satu-satunya sekolah dalam PPD Bachok dinobatkan sebagai penerima ANUGERAH SEKOLAH PUNCAK GEMILANG Iiaitu satu anugerah yang paling berprestij berdasarkan kecemerlanagan sekolah dalam bidang akademik, kokurukulm dan sahsaiah murid.

Dalam bidang ko kurikulum, terdapat pelajar SMK Kandis yang telah berjaya dengan cemerlang sehingga berjaya mewakili NEGARA khasnya dalam Kejohanan Olahraga Sekolah-Sekolah ASEAN iaitu acara jalan kaki pada tahun 2004.

SMK Kandis juga telah muncul sebagai NAIB JUARA dalam Pertandingan Juara Pengurusan Asrama Peringkat Kebangsaan.

Mencapai ANUGERAH JUARA PENGURUSAN PIBG Peringkat Negeri Kelantan pada tahun 2005 dan tahun 2002.


MOGA SMK KANDIS TERUS MAJU.....................KANDIS BOLEH.....................................

Ulasan Cikgu Muhamad Zaini Ismail;

Moga saya terus dapat mengajar di sekolan ini. InsyaAllah. Bila saya sihat betul nanti, saya berjanji akan bekerja kuat bagi memajukan sekolah sebagaimana yang saya lakukan semasa saya memegang jawatan Guru Kanan Teknik dan Vokasional sekolah ini dari tahun 2004 hingga 2006. 2007 saya meletakkan jawatan kerana sakit.

Antara kejayaan yang saya capai semasa menjadi Guru Kanan Teknik dan Vokasional sekolah ini ialah:

1. Naib Juara ERT Kelantan
2. Tempat ketiga Guru Inovatif Berkumpulan bersama En.Rosli Ibrahim dan Tn.Hj.Ismail
3. En.Rosli Ibrahim membentangkan Kajian Tindakan di Kota Kinabalu, Sabah.
4. Sebagai Guru Kelas 3 Super 2005- 5 orang pelajar mendapat 8A PMR


SEKOLAHKU -SMK KANDIS SEKOLAH TERBILANG



GURU INOVATIF PERINGKAT KEBANGSAAN DAN ANTARABANGSA
YM TG.AZMI B. RAJA ISMAIL




PENGETUA SMK KANDIS
TN.HJ. AB.MANAH B JUSOH

Wednesday, January 13, 2010

Mana Milik Kita-Buat Semua Pesakit Kanser


MANA MILIK KITA


MANA MILIK KITA
TIDAK ADA MILIK KITA
SEMUA YANG ADA
ALLAH YANG PUNYA
TIDAK ADA KITA PUNYA
KITA HANYA MENGUSAHAKAN SAJA
APA YANG KITA DAPAT
ALLAH SUDAH SEDIAKANNYA



KITA ALLAH PUNYA
BUMI LANGIT CIPTAANNYA
PILIHLAH APA SAJA
TIDAK TERLEPAS DARI CIPTAANNYA

MANA KITA PUNYA
TIDAK ADA KEPUNYAAN KITA
KITA HANYA MENGUSAHAKAN
APA YANG TELAH ADA

MANA MILIK KITA
TIDAK ADA MILIK KITA
SEMUA YANG ADA
ALLAH YANG PUNYA


lagu Allahyarham Us.Asri Rabbani. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.
Semoga lirik lagu ini menambahkan kekuatan iman kita, menangis tak ape asal menangis atas dosa kita terhadap Allah.


Dr. Hasanah's Entries: Academic Activities 2010

Dr. Hasanah's Entries: Academic Activities 2010

LAWATAN KETUA SEKTOR UNIT KAUNSELING JPN KELANTAN

12 JAN 2010

Alhamdulillah sehari lagi Allah lanjutkan usiaku walaupun semalam cuma tidur sedikit saja kerana sakit dan kebas dari paha hingga hujung kaki. Keluargaku bergilir-gilir mengurutnya.
Pagi ini saya rasa bersemangat dan saya pandu sendiri kereta Gen-2 Automatikku ke sekolah. Selepas punch-card, saya memerhati pelajar di perhimpunan, nampaknya ucapan penuh dan tak ada peluang untuk saya berucap kepada pelajar.

Jam 9.00 pagi PK Ko memberitahuku bahawa Ketua Sektor Unit Kaunseling , Tn.Hj.Tarmizi Musa (adik Dato' Anuar Musa) akan melawat saya di sekolah. Baguslah kerana dia telah menunaikan janjinya semasa Seminar Sharing and Caring di Sutera Inn tahun lepas. Lebih kurang jam 11.00 Tn.Hj. Tarmizi dan rombongannya sampai dan saya dijemput ke bilik pengetua. Sebenarnya Tn.Hj. Tarmizi ni " kawan lama" saya semasa saya menjadi Guru Kaunseling dan Kemudian Kaunselor di SMK Raja Sakti,Kota Bharu. Kami sama-sama menganjurkan kem motivasi untuk pelajar dan beliau sering saya jemput memberi ceramah di sekolah saya (SMK Raja Sakti) Saya bertanya khabar seorang lagi kawan kami yang sakit iaitu Cikgu Mawardi, seorang penceramah motavasi yang cukup hebat setanding kehebatannya dengan Tn.Hj.Tarmizi dalam memberi ceramah motivasi. Tn.Hj. Tarmizi memberitahu bahawa Mawardi yang sakit buah pinggang tu dah agak stabil tetapi sentiasa mendapat dialisis.

Semasa perbualan banyaklah nasihat dan janji yang berikan oleh Tn.Hj.Tarmizi, terima kasih atas keperihatan pihak Jabatan Pelajaran Kelantan terutama Unit Bimbingan dan Kaunseling.(Maaf kalau salah sebut unit kerana dah lama tak ke sekolah dan tiada diari jabatan walaupun dulu saya Guru Kanan Teknik dan Vokasional di sekolah ini (SMK Kandis) . Cuma kalau boleh tolonglah cepatkan tuntutan wang saya dulu tu!Boleh saya buat modal pusingan untuk membeli ubat bulan berikutnya yang berjumlah RM17650.00 sebulan.

Kami kemudian ke kantin dan menjamu selera. Saya masih pantang, jadi tak makanlah mi goreng, saya cuma makan roti. Saya berbekal ke sekolah, dimasak oleh isteri tercinta dan yang setia ketika senang dan susah. Cuma satu kelainan saya nampak di kantin iaitu cuma seorang dua guru saya, kenapa takut dengan JPN ke? Kalau kita buat kerja buat apa takut.

Gambar bersama rombongan JPN ada tetapi belum sempat masuk komputer, lain kali ye Tuan Haji Tarmizi.

Terima kasih daun keladi, lain kali datang lagi. SMK Kandis memang sekolah yang hebat. Kami mempunyai guru bertaraf internasional iaitu Hj.Tg.Azmi yang telah mempersembahkan pengajaran berbantukan komputer di Amerika Syarikat dihadapat Bill Gates. Tahniah Ku Mie semoga terus maju dalam kerjaya Ku Mie.

Sekian dulu untuk kali ini, jumpa dilain lembaran.

Ya Allah ampunkan dosaku jika tulisan ku ini menyalahi syariatMu yang Allah.

Monday, January 11, 2010

MY LATE WIFE


  • Picture above was taken on 2000 when I was teaching at SMK Bachok. Women in this picture is my late wife.
  • I'm maried her on 1992, she is my neighbour and also my student at private school(ITB)
  • She follow me to Sabah because I'm teaching at SMK Menggatal Sabah. She is a clerk at Jabatan Bekalan Elektrik Sabah.
  • 1994, we move to Semenanjung and I was posting at SMK Raja Sakti but unfurtunately she is posting as SK Padang Setebu, near Kenyir Dam at Kuala Berang. She was pregnant our first son
  • I'm very depressed because we stayed separately and we make decision if she cannot move to Kelantan 1996, she will resigned.
  • Fortunately in 1996 she posting at SK Sungai Dua Bachok is a Clerk
  • 1999 she found something wrong at her breast and confirm it is cancer but she refused to make mastactomy. She afraid she became disable, so she urge me to see bomoh although I'm didnt agree it. She is too stuborn.
  • Finaly she took Gamat Emas and Dr.Syed Al-Qudry advice her to take chemoteraphy.
  • We went to HUSM and see Dr.Biswal. After several line chemoteraphy, doktor give her raditeraphy.
  • Her condition become worse and doctor cannot make operation anymore. Doktor give her chemoteraphhy in ward 3 Selatan. After 3 time admit in ward, doctor Kamil advice her stay at home because no more treatment.
  • i'm try alternative treatment like Aura 7 to relieve pain. We lost a lot money for it. We take life enzime CNI, Gamat Emas and bomoh.........I,m very angry with her because didnt listen my advice to remove her cancer breast early. At the end she regret did't listen my advice
  • Jun 2003, she paralyse. I,m take care her with my mum because her mum also sick(chronic diabetes). 1.6.2003 her breast arteri was broken and blood flow from there and after Azan Subuh she leave me and 2 sons forever. May Allah bless her my first love.
  • You always in my mind although i'm have a new wife because live must go on. It my destiny and.................................
  • 28.8.2006 I'm was operate because of GIST (Stomach Cancer) but I'm never give-up and never surrender to my illness. With helpfull from Allah I'm come back to school on 2010 after leave almost 2 years.
  • Thanks Allah give chance to live more. Give streghtend to follow all You said in Al-Quran and what Prophet Muhammad saw said and do.
sorry for my poor English

HARI KEENAM & KETUJUH PERSEKOLAHAN

AHAD - 10 .01.10
  1. Ceramah di perhimpunan sekolah. Bersemangat sungguh dan pelajar nampaknya tertarik. Saya jelas siapa saya sebagai motivasi kepada pelajar dan juga hukum haramnya merokok.
  2. Cikgu perempuan menyokong saya bercakap mengenai masalah merokok di sekolah
  3. Seorang guru menasihatkan saya supaya jangan terlalu ambitious nanti ada orang marah. Saya jelas kita mesti melakukan amar makruf nahi mungkar
  4. Saya ke Bilik Kaunseling dan berbual dengan beberapa orang pelajar bermasalah seperti Sailan. Dia bertanya saya mengenai kesihatan saya. Sebenarnya pelajar yang bermasalah ini saya mengajar mereka semasa di Tingkatan 2 dulu dan menjadi mangsa rotan saya kerana tidak buat kerja Bahasa Melayu.
  5. Saya pulang jam 1.30 kerana seluruh badan menggigil, selepas itu saya paksa diri ke HUSM bersama isteri untuk menyerahkan Borang Permohonan Saraaan Ubat kepada Dr.Fatiha. Saya menyuruhnya membuka blog saya dan dalam beberapa saat blog saya telah terpampar di depannya. Jadi dia lihatlah supplement saya iaitu SUSU LEBAH
  6. Ariff datang jual Susu Lebah, saya beli 2 botol RM 560.00
  7. Malam demam lagi, makan morfin dan ubat supp.
  8. 2.30 malam, solat Isyak

Hari Ketujuh: Isnin

  1. Hadir di perhimpunan tetapi tak dapat berucap kerana penuh slot.
  2. Beli cincin untuk Mek RM50.00 and surprise for someone special in my life
  3. PKP call me and give me a book record and several booklet
  4. Went to Counseling room and pray there.
  5. Counseling 5C Student at rest time
  6. New teacher order Susu Lebah and want me bring arcopal book
  7. Headmaster advise me to slow talk
  8. Went to PPD and meet ex-Headmaster, Cikgu Noor. At PPD I'm see Mr.Sulaiman and Saimah. I'm bought a box of goatmilk- RM35.oo
  9. Lunch at 3.00 o'clock. Mek coming and i give her my present
  10. Call Ariff for Susu Lebah


Saturday, January 9, 2010

Jumaat - 8 JAN 2010

Semalam langsung tak tidur, lepas solat Subuh sambil dengan rancangan Tanyalah Ustaz, saya tertidur. Ayah datang membawa nasi himpit dan nampak gayanya bersarapan dengan nasi himpitlah. Badanku terasa letih sekali, kebas terasa dari paha ke hujung kaki. Jadi pagi ni saya cuma terbaring di tilam di depan tv.

Saya pergi solat Jumaat dengan motosikal dipandu anak. Berbekallah saya dengan ubat penahan sakit dan air. Kugagahkan diri solat sambil berdiri.

Pada sebelah petang, saya masih lagi terbaring di tilam. Selepas maghrib, kebas kaki bertambah sakit dan sampai saya terkeluar air mata menahan sakit. Morfin dah diambil tapi masih belum berkesan. Keluarga saya memicit betis dan paha, 2 orang anak saya membaca yasin.

Saya tertidur dan bangun jam 12.00, lepas solat Isyak, saya tulis blog dan sekarang dah pukul 3.00 pagi, saya nak pergi tidur, moga esok membawa sinar harapan untuk masa depan yang gemilang dengan mendapat keredaan Allah. Amin.....................................

Sambungan Susu Lebah



Produk kami
Produk kami - selanjutnya..
Article Index
Produk kami
selanjutnya..
All Pages
Page 2 of 2

Susu lebah ialah bahan yang menyerupai susu, yang dikeluarkan oleh lebah lebah muda melalui mulutnya setelah memakan debunga (pollen) dan manisan bunga (nectar) didalam sarangnya. Warna susu lebah kuning kekuningan dan putih keputihan. Berasa agak masam dan kaya dengan zat zat makanan.Ratu lebah menjadikan susu lebah sebagai makananya dari ia dilahirkan sehinggalah akhir hayatnya. Lebah biasa atau lebah pekerja menggunakan madu sebagai makanannya. Saiz ratu lebah 2 kali ganda daripada saiz lebah biasa dan ia bertelur sepanjang masa.Susu Lebah mengandubgi vitamin A Vitamin B ,B1, B2, B3, B5, B6, B7, B8, B9, dan B12. Susu lebah juga mengandungi vitamin C, vitamin D dan vitamin E.Bahan terpenting didalam susu lebag ialah 10-HDA. 10-HDA mempunyai cirri anti-kanser : penemuan oleh Profesor Townsend dari Kanada ini disahkan oleh percubaan di China.Institusi yang menjalankan percubaab tersebut di China, ialah Institusi Penyelidikan Industri Perubatan, Shanghai seperti yang dilaporkan dalam majalah “The Medical Industry” Vol: 16(5), 1985, m/s, 27-29.Dalam percubaan ini, Susu lebah, dan 10-HDA yang diekstrak daripada Susu lebah telah digunakan berasingan keatas tikus-tikus untuk mendedahkan cirri-ciri antikanser yang ada pada Susu Lebah dan 10-HDA tersebut.Jumlah Susu Lebah yang digunakan dalam percubaan adalah sebanyak 40 mg/ml. Jumlah 10-HDA yang digunakan adalah sebanyak 2 mg/ml.Kumpulan A : Tikus disuntik dengan campuran Susu Lebah dan sel-sel kanser.Kumpulan B : Tikus disuntik dengan campuran 10-HDA dan sel-sel kanser.Kumpulan C : Tikus disuntik dengan sel-sel kanser sahaja.Jangkamasa pemerhatian dan cerapan dibuat dalam masa 45 hari.Keputusan:Semua tikus dalam Kumpulan C (disuntik dengan sel kanser) mati dalam jangkamasa 16-18 hari.Tikus dalam kumpulan A dan Kumpulan B semuanya masih hidup. Ini menunjukkan bahawa Susu Lebah dan 10-HDA mempunyai cirri-ciri anti kanser yang ketara.Walaupun bagaimanapun, seperti yang dinyatakan, penggunaan 10-HDA sendiri menunjukkan kesan anti kanser yang sama seperti Susu Lebah ,. Ini menunjukkan kesan anti kanser dalam Susu Lebah datangnya terutama daripada 10-HDA. Penemuan ini adalah bersamaan dengan penemuan yang dibuat oleh Profesor Townsend daripada Kanada pada tahun 1960. 10-HDA sebagai bantuan baik untuk pesakit ketumbuhan otak yang dalam rawatan ubat-ubatan.Hospital No. 1 milik Institut Su-Zhou, China, mendedahkan melalui satu percubaab kebolehan10-HDA mengurangkan kesan kesakitan ekoran dari rawatan ubat-ubatan yang digunakan untuk pesakit ketumbuhan otak.Percubaan diatas dilaporkan dalaam Majalah Perubatan, yang dikeluarkan oleh Hospital China; (Isu 6, 1988; m/s 6-8).Berikut adalah sedutan daripada laporan tersebut.Sehingga kini, BCNU dan CCNU menghasilkan hasil yang lebih baik daripada lain-lain jenis ubat-ubatan (yang dibuat dari bahan kimia) dalam rawatan tumor ‘malignant’ (menularkan dan merbahaya) dalam otak, sekarang ini ia digunakan sebai pilihan pertama untuk rawatan tumor..Walau bagaimanapun, beberapa bahan kimia seperti BCNU dan CCNU menghasilkan beberapa kesan sampingan yang buruk yang mencederakan sum-sum tulang.Diadalam percubaan tersebut 11 orang pesakit tumor malignant pada otak mengambil bahagian. Pembedahan telah dijalankan untuk mengeluarkan tumor itu. Selepas pembedahan, setiap pesakit diberi rawatan CCNU. Dalam masa rawatan CCNU, pesakit juga diberi 10-HADdengan kadar 400mg per dos, 3 dos setiap hari.Dalam masa 6-7 minggu dalam pemerhatian, walaupun sum-sum tulang mereka masih mengalami kerosakkan akibat daripada kesan sampingan CCNU, tetapi kerosakan dapat dikurangkan, Ini menunjukkan 10-HDA berkeupayaan mengurangkan kesan sampingan daripada penggunaan ubat-ubatan kimia.Jadi jelas kepada kita, 10-HDA adalah satu bantuan baik membantu pesakit tumor yang sedang menjalani rawatan ubat-ubatan kimia. Ia juga membolehkan mereka mengambil lebih sedikit ubat-ubatan dimana boleh merangsang peluang mereka mengatasi tumor.Susu Lebah Penawar kanser ini diedarkan oleh Syarikat Tegayo Marketing yang berpejabat di ibu Negara. Susu Lebah penawar kanser ini diproses dikilang farmasitikal telah mendapat kelulusan kementerian kesihatan dan disahkan halal oleh JAKIM. Syarikat Tegayo Marketing bercadang untk melantik ejen ejen tunggal bagi setiap negeri.

SUSU LEBAH PENAWAR KANSER

Selamat Datang Ke SUSU LEBAH WEBSITE
SUSU LEBAH PENAWAR KANSER

"Bengkak atau pembesaran sel abnormal yang terletak dalam tisu atau organ badan dikenali sebagai tumor." Tumor malignan atau kanser mempunyai kebolehan untuk menyerang sel normal dan merebak ke seluruh badan." Oleh itu Malignan tumor malignan boleh menjejas kehidupan kita. Sebaliknya tumor benigna tidak akan menyerang tisu sebelah dan tidak merebak ke seluruh badan. Oleh itu tumor benigna tidak menjejaskan kehidupan manusia. Walau bagaimanapun sesetengah

sel dalam tumor benigna boleh berubah dan menjadi malignan dan berkanser. Tumor boleh menjadi benigna atau malignan , dan beberapa tumor benigna boleh berubah dengan peredaran masa untuk menjadi tumor malignan atau kanser.



Susu Lebah adalah makanan anak anak lebah setelah ia dilahirkan selama tiga hari. Tetapi susu lebah ini menjadi makanan ratu lebah sehingga akhir hayatnya. Ratu lebah tidak mencari madu seperti lebah pekerja. Tugas ratu lebah hanyalah bertelur sahaja. Ia akan bertelur sepanjang hayatnya.Terdapat satu bahan didalam susu lebah yang tidak terdapat didalam benda lain ialah 10-HDA. 10-HDA telah diuji secara klinikal memang terbukti dapat membantut prtumbuhan sel sel tumor dan kanser.
Sebagaimana yang disebut di dalam Al Quran ~ Sesungguhnya cecair yang keluar dari perut lebah adalah penawar segala penyakit~. Semoga kita semua mendapat manafaat daripada kejadian Allah Subha Nahuwatala.




Tip-Tip
l Qur'an juga menempatkan secara istimewa lebah madu menjadi sebuah judul yaitu An Nahl(lebah Madu). dalam salah satu ayatnya (Surah An Nahl ayat 68-69 tertulis: Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah: Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu dan di tempat-tempat yang dibuat oleh manusia. Kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah di mudahkan. Kemudian dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda (kebesaran tuuhan) bagi orang-orang yang berpikir.
Susu lebah ialah bahan yang menyerupai susu, yang dikeluarkan oleh lebah lebah muda melalui mulutnya setelah memakan debunga (pollen) dan manisan bunga (nectar) didalam sarangnya. Warna susu lebah kuning kekuningan dan putih keputihan. Berasa agak masam dan kaya dengan zat zat makanan.Ratu lebah menjadikan susu lebah sebagai makananya dari ia dilahirkan sehinggalah akhir hayatnya. Lebah biasa atau lebah pekerja menggunakan madu sebagai makanannya. Saiz ratu lebah 2 kali ganda daripada saiz lebah biasa dan ia bertelur sepanjang masa.


Susu Lebah mengandubgi vitamin A Vitamin B ,B1, B2, B3, B5, B6, B7, B8, B9, dan B12. Susu lebah juga mengandungi vitamin C, vitamin D dan vitamin E.Bahan terpenting didalam susu lebag ialah 10-HDA.10-HDA mempunyai cirri anti-kanser : penemuan oleh Profesor Townsend dari Kanada ini disahkan oleh percubaan di China.
Institusi yang menjalankan percubaab tersebut di China, ialah Institusi Penyelidikan Industri Perubatan, Shanghai seperti yang dilaporkan dalam majalah “The Medical Industry” Vol: 16(5), 1985, m/s, 27-29.
Dalam percubaan ini, Susu lebah, dan 10-HDA yang diekstrak daripada Susu lebah telah digunakan berasingan keatas tikus-tikus untuk mendedahkan cirri-ciri antikanser yang ada pada Susu Lebah dan 10-HDA tersebut.
Jumlah Susu Lebah yang digunakan dalam percubaan adalah sebanyak 40 mg/ml. Jumlah 10-HDA yang digunakan adalah sebanyak 2 mg/ml.Kumpulan A : Tikus disuntik dengan campuran Susu Lebah dan sel-sel kanser.Kumpulan B : Tikus disuntik dengan campuran 10-HDA dan sel-sel kanser.Kumpulan C : Tikus disuntik dengan sel-sel kanser sahaja.Jangkamasa pemerhatian dan cerapan dibuat dalam masa 45 hari.
Keputusan:Semua tikus dalam Kumpulan C (disuntik dengan sel kanser) mati dalam jangkamasa 16-18 hari.Tikus dalam kumpulan A dan Kumpulan B semuanya masih hidup. Ini menunjukkan bahawa Susu Lebah dan 10-HDA mempunyai cirri-ciri anti kanser yang ketara.Walaupun bagaimanapun, seperti yang dinyatakan, penggunaan 10-HDA sendiri menunjukkan kesan anti kanser yang sama seperti Susu Lebah ,. Ini menunjukkan kesan anti kanser dalam Susu Lebah datangnya terutama daripada 10-HDA. Penemuan ini adalah bersamaan dengan penemuan yang dibuat oleh Profesor Townsend daripada Kanada pada tahun 1960.
10-HDA sebagai bantuan baik untuk pesakit ketumbuhan otak yang dalam rawatan ubat-ubatan. Hospital No. 1 milik Institut Su-Zhou, China, mendedahkan melalui satu percubaan kebolehan 10-HDA mengurangkan kesan kesakitan ekoran dari rawatan ubat-ubatan yang digunakan untuk pesakit ketumbuhan otak.Percubaan diatas dilaporkan dalaam Majalah Perubatan, yang dikeluarkan oleh Hospital China; (Isu 6, 1988; m/s 6-8).
Berikut adalah sedutan daripada laporan tersebut.Sehingga kini, BCNU dan CCNU menghasilkan hasil yang lebih baik daripada lain-lain jenis ubat-ubatan (yang dibuat dari bahan kimia) dalam rawatan tumor ‘malignant’ (menularkan dan merbahaya) dalam otak, sekarang ini ia digunakan sebai pilihan pertama untuk rawatan tumor..
Walau bagaimanapun, beberapa bahan kimia seperti BCNU dan CCNU menghasilkan beberapa kesan sampingan yang buruk yang mencederakan sum-sum tulang.Diadalam percubaan tersebut 11 orang pesakit tumor malignant pada otak mengambil bahagian. Pembedahan telah dijalankan untuk mengeluarkan tumor itu. Selepas pembedahan, setiap pesakit diberi rawatan CCNU. Dalam masa rawatan CCNU, pesakit juga diberi 10-HADdengan kadar 400mg per dos, 3 dos setiap hari.
Dalam masa 6-7 minggu dalam pemerhatian, walaupun sum-sum tulang mereka masih mengalami kerosakkan akibat daripada kesan sampingan CCNU, tetapi kerosakan dapat dikurangkan, Ini menunjukkan 10-HDAberkeupayaan mengurangkan kesan sampingan daripada penggunaan ubat-ubatan kimia.
Jadi jelas kepada kita, 10-HDA adalah satu bantuan baik membantu pesakit tumor yang sedang menjalani rawatan ubat-ubatan kimia. Ia juga membolehkan mereka mengambil lebih sedikit ubat-ubatan dimana boleh merangsang peluang mereka mengatasi tumor.Susu Lebah Penawar kanser ini diedarkan oleh Syarikat Tegayo Marketing yang berpejabat di ibu Negara.Susu Lebah penawar kanser ini diproses dikilang farmasitikal telah mendapat kelulusan kementerian kesihatan dan disahkan halal oleh JAKIM.
Syarikat Tegayo Marketing bercadang untk melantik ejen ejen tunggal bagi setiap negeri. Bagi yang berminat untuk menjadi sebagai ejen syarikat bagi negeri masing masing boleh menghubungi wakil syarikat En. Afiq di talian 010 2130685 atau laman web www.susulebah.com



Written by Administrator
Thursday, 19 November 2009 13:06
Tip tip untuk mengawal daripada merebak sel kanser dan mempercepatkan proses penyembuhan.
1. Elakkan daripada mengambil makanan atau minuman yang bersifat asid. Makanan atau minuman yang paling baik ialah air beralkali yang mempunyai Ph7 dan keatas.
2. Perbanyakkan minum air yang bersifat alkali.
3. Banyakkan makan sayur dan hendaklah makan setiap hari. Disyorkan ambil sayuran yang berwarna warni iaitu 7 jenis warna yang berbeza iaitu setiap jenis sayuran tadi mempunyai warna yang berbeza. Ini adalah kerana setiap jenis warna sayur adalah mempunyai khasiat pemakanan yang berbeza dan peranan yang berlainan. Jika tak ada selera untuk makan sayuran yang segar, boleh juga dengan cara mesin sehingga hancur dan minum airnya. ( 3 gelas setiap hari ) Terbukti dalam kajian di China sekumpulan pesakit kanser yang kronik diberi munum air sayuran 7 warna yang telah di mesin, didapati dalam tempoh 6 bulan mereka telah bebas daripada sel sek kanser.
4. Jauhkan daripada mengambil makanan atau minuman yang berasaskan tenusu (susu lembu) ini adalah kerana ia bersifat asid. Paling baik ialah minum susu kambing setiap hari kerana ia bersifat alkali.
5. Elakkan daripada sifat marah dan murung dan sedih. Sifat-sifat ini boleh menyebabkan cepatnya pertumbuhan sel-sel kanser.


Pengenalan



Written by Administrator
Wednesday, 30 September 2009 15:51
Tegayo Marketing adalah 100% syarikat milik Bumiputera bergiat cergas didalam aktiviti pengedaran produk-produk kesihatan yang berkualiti dan selamat penggunaannya. Salah satu produknya ialah Susu Lebah Penawar Kanser. Beroperasi di ibunegara dan mempunyai wakil-wakil pengedar di seluruh Negara. ObjektifTegayo Marketing ialah menjadi satu syarikat unggul didalam pengedaran produk-produk kesihatan. Di samping itu juga objektif syarikat ialah melahirkan usahawan-usahawan bimbingan yang Berjaya. Usahawan Tegayo Marketing akan disediakan latihan dan bimbingan dari semasa-kesemasa.
Produk yang akan dikeluarkan dalam masa terdekat ialah Lifemen, Lifewomen dan Air Melor Penawar Lelah.
InsyaAllah kita semua akan mendapat manafaat daripada perniagaan ini samaada usahawan atau pengguna.
TEGAYO MARKETING.
TEGAYO MARKETING 8-3-1, Jalan 4/50 Off Jln Gombak,Diamond Square Commercial Centre, 53000 Kuala Lumpur, W.P. Malaysia.
Last Updated on Monday, 19 October 2009 09:58

6. Mesti letakkan diri dalam keadaan riang dan bersemangat sepanjang masa.
7. Pantang sekeras-kerasnya di usik atau di urut di bahagian yang bengkak.
8. Jauhi daripada mengambil air berklorin kerana ia bersifat asid.
9. Cuci bahagian kanser dengan air yang beralkali.
10. Jangan berputus harap berdoa kepada Allah Subhanahuwataalla. InsyaAllah.

MINI NOTE BOOK

7 JAN 2010 - KHAMIS

Cikgu Tg. Azmi menunjukkan mini laptop dan saya berminat. Saya mengambilnya dan berjanji akan membayarnya hari Ahad. Apabila pulang di rumah, saya mencuba menaip menggunakan word, baru taip 1 muka surat, lengan saya dah lenguh, belakang sakit dan mata terpaksa stress kerana tulisan yang kecil di desktop dan ianya tak lasak, lebih baik laptop 15 inci. Saya akan tolak komputer ini tetapi malu juga dengan Tg. Azmi tetapi kalau beli tak boleh guna buat apa apatah lagi dengan kesihatan saya yang belum stabil ni. Saya lebih selessa dengan PC di rumah saya termasuk untuk menulis blog walaupun saya cuma guna dial-up.

Maafkan saya Ku kerana terpaksa tolak laptop ini, ia tak lasak , jadi cikgu bolehlah jual kepada orang lain kerana saya cuma menaip saja, anak nak masuk pen drive saya tak bagi nanti rosak notebook tu. Sorry ya Ku. Jumpa Ahad ini jika dipanjangkan umur dan sihat. InsyaAllah.

1.20 pagi, 9 jan 10.

Friday, January 8, 2010

HARI KELIMA PERSEKOLAHAN-gambar pet scan and ct scan


Gambar 1 - Pet-Scan yang ku buat di Hospital Pulau Pinang pada Mei 2008. Ia adalah imbasan sel kanser setelah ubat nuklear dimasukkan ke dalam tubuh kita. Selepas imbasan, saya tidak boleh duduk berhampirn perempuan mengandung kerana kandungannya akan gugur.
Gambar 2 ialah CT-Scan yang aku dah lupa berapa kali buat di HUSM.

7 JAN 2010 ==Khamis


Alhamdulillah nyawaku masih dipanjangkan oleh Allah swt. Selepas dressing, saya solat subuh dan bersiap ke sekolah. Saya minum jus Tok Guru, Talbinah dan ambil ubat gastrik iaitu Nexium dan Ganaton. Kereta wira manual dipandu berhati-hati oleh isteri tersayang ke sekolah, maklumlah sibuk sebab hari persekolahan. Sampai saja di sekolah saya punc card 7.19 pagi dan ke bilik guru. Hari ini sepatutnya bacaan Yasin di Medan Tarbiyah tetapi disebabkan hujan, Us.Zainuri membaca Yasin melalui pembesar suara dan pelajar mengikutnya di dalam kelas masing-masing. Saya masuk ke kelas 5G,5B,5W memerhati mereka membaca Yasin.

Selepas bersarapan dengan mi goreng yang dibekalkan isteri, saya ke kantin untuk minum milo kosong. Sambil itu berbual dengan rakan-rakan termasuk pengetua dan PKP. Apabila ada yang merokok, saya mengundur diri dan dalam perjalanan ke bilik guru, berjumpa pula dengan Mat Ghani, sekali lagi saya menjelaskan hukum menghisap rokok. Nampaknya dia mula faham.

Jam 11.35 saya lihat Cikgu Azizah sedang berbincang sesuatu dengan 3 orang pelajar, saya pergi minta penjelasan. Rupa-rupanya pelajar tersebut tiada tempat untuk belajar kerana mereka tidak mengambil PSV, saya menawarkan diri untuk menjaga mereka membaca di perpustakaan sehingga jam 12.55. Pelajar tingkatan 5 ini sebenarnya saya pernah mengajar mereka semasa di Tingkatan 2K dan 2W dulu, masa itu saya baru lepas dibedah tetapi mereka ini tetap menjadi mangsa rotan saya jika tidak menyiapkan tugasan Bahasa Melayu.

Jam 1.00 Cikgu Tg.Azmi menyerahkan notebook Asus kepada saya dan saya mengambilnya dengan harga RM 1100.00 tetapi duit bayar hari Ahad nanti. Mat Ghani pula sakit kepala, jadi saya berikannya ubat saya, celebrex(ubat tahan sakit yang tidak merosakkan lapisan perut, tidak seperti Ponstan yang menyebabkan berlakunya gastic)

Jam 2.30, isteri sampai dan saya pulang ke rumah. Jumpa lagi SMK Kandis hari Ahad nanti jika umur panjang dan tubuh sihat fizikal dan mental...........................


Sesampai di rumah, Mek dah ada, dia bawa gulai ikan selayang masak lemak. Selepas solat Zohor saya makan dan berehat sambil membuka laptop baru dan memerhati anak-anak melayari internet menggunakan PC.

Us.Saripuddin telefon. InsyaAllah jika sihat saya akan tambah ibadat kepada Mu Ya Allah.
Malam ini malam Jumaat, elok benar untuk beribadat kepada Allah, memohon hidayah daripadaNya, bertaubat dan beristighfar..............Ampunilah aku Ya Allah .Masukkan aku bersama orang-orang yang soleh.

Thursday, January 7, 2010

HARI KEEMPAT PERSEKOLAHAN

RABU 6 JAN 2010

Hari ini hari jadi isteriku, semalam ku belikan peti sejuk sebagai hadiah harijadinya. Sampai di sekolah, selepas punch card, kuperhatikan pelajar di perhimpunan, memang sikap pelajar tak pernah berubah, selalu datang lewat dan melanggar peraturan sekolah. Sebagai guru kita kena sabar dalam mendidik mereka, bertindak mengikut garis panduan kalau tidak akan disaman di mahkamah atau dikerjakan oleh ibu bapa. Sabarlah wahai guru sekelian.

Jam 8.00 pagi semakin ramai guru dibilik guru dan masuklah Cikgu Mat Ghani, Us.Zainuri, Cikgu Rosli dan beberapa orang guru lagi. Entah macam mana keluar tajuk jumpa bomoh. Saya kata "sesiapa yang pergi berjumpa bomoh yang tidak berlandaskan al-Aquran dan menujum, maka solatnya 40 hari tak diterima oleh Allah dan sesiapa yang mempercayai ahli nujum atau bomoh tersebut maka ia syirik. Cikgu Mat Ghani tercengang kerana ia disahkan oleh Us.Zainuri.

Jam 12.oo tengahari, sekali lagi berbincang tajuk jumpa bomoh dan ramai contoh bomoh dirujuk termasuk bomoh di kampungku(Kg.Rengas) iaitu Pak Ku Sulaiman atau terkenal dengan gelaran Tok Wak Ratu Jawa. Memang aku tahu benar dengan bomoh ini dan insya Allah jika saya sihat sepenuhnya nanti saya akan berjuang menghapuskan kepercayaan karut ini walaupun ditentang oleh orang kampung. Jangan takut kepada makhluk tetapi takut hanya kepada Allah.
Cikgu Mat Ghani bertanya kepada Us.Dasuki betulkan seperti apa yang saya cakap pagi tadi, Us. Dasuki mengiyakan dan tambah tercengahlah lagi Mat Ghani. Saya menjelaskan yang lepas tu biarlah, kita bertaubat, tetapi masa depan janganlah lagi kita berbuat demikian, Kita perlu memahami apa itu mukjizat, karamah dan istidraj. Istidraj ialah pemberian oleh Allah kepada seseorang untuk menyesatkan lagi orang tersebut termasukalah memberi kelebihan ilmu ghaib kepadanya.

Kemudian masuk pula Us.Sukri, saya bertanya apakah hukumnya merokok, Us.Sukri menjelaskan mengikut fatwa Majlis Fatwa ianya haram kerana mencampak diri kita ke arah kerosakan kerana merokok berbahaya kepada kesihatan. Maka berlakulah perdebatan hangat antara Ustaz Syukri dengan Cikgu Mat Ghani, seorang perokok tegar. Kesimpulannya merokok haram jika asap rokoknya mengganggu orang lain. Saya terpaksa pulang kerana isteri dah sampai menjemput saya pulang..........jumpa lagi esok jika panjang umur..

Sesampai di rumah, lenguh seluruh betis saya dan saya minum sirap morfin, cadangan ke HUSM nak ambil surat sara ubat dibatalkan, wakil isteri ambilnya sambil bayar roadtax kereta.

Pn.Saimah PPD telefon beritahu Ketua Sektor Unit Kaunseling nak ziarah saya petang esok. Datanglah rumah saya sentiasa terbuka.

Jam 7.30 petang, kawanku Razali Samat dan pengetua SMK Tanah Merah 2. Cikgu Daud ziarahku dan solat maghrib di rumahku.

Selepas kawanku pulang, betisku kembali lenguh dan ia begitu teruk sehingga kedua-dua anakku memabaca yasin dan Mek dan Ayah mengajar mengucap. Isteriku hanya berderai dengan air mata.....................Akhirnya aku tertidur selepas aku paksa diri untuk solat Isyak.

Ya Allah ampunkan dosaku sepanjang hari ini.......Berilah hidayahMu dan jauhkan aku dari godaan syaitan dan selamat dari azab nerakaMu...........